Duitsers geven 27 procent meer uit aan online media
De Duitse consument heeft in 2015 vaker de knip getrokken voor online artikelen. In totaal werd er 242 miljoen euro uitgegeven aan digitale kopij uit en digitale abonnementen op kranten en tijdschriften.
Dat is 27 procent meer dan in het jaar daarvoor, blijkt uit onderzoek van pv-digest.de. In 2014 werd nog 190 miljoen euro verdiend met de verkoop van online schrijverij. Het jaar daarvoor lag dat bedrag nog rond de 140 miljoen euro.
Van het totaalbedrag werd 31 procent in 2015 uitgegeven aan artikelen en digitale abonnementen op tijdschriften. Daarmee is ‘online’ goed voor 2,3 procent van de totale omzet in de tijdschriftenmarkt in Duitsland (totale omzet in 2015: 3,2 miljard euro).
De rest van de digitale opbrengst komt volgens pv-digest.de voor rekening voor de digitale uitingen van de kranten. Daar heeft digitaal een aandeel van 3,57 procent in de totale omzet (4,7 miljard)
Van alle media in Duitsland is Bild online de grootste krachtpatser met een digitale omzet van meer dan twintig miljoen euro, gevolgd door de Frankfurter Allgemeine en de Süddeutsche Zeitung, die per stuk zo rond de tien miljoen euro in omzet uit digitale activiteiten halen.
Bij het onderzoek is onder andere gekeken naar digitale abonnementen, specifieke uitgaven op mobiele apparaten en internet, het gebruik van betaalmuren en digitale kiosken. Meer bij Emerce
Praat mee