Leaderboard Journalist van het Jaar PIP Den Haag

— woensdag 20 januari 2016, 15:45 | 0 reacties, praat mee

Duitsers geven 27 procent meer uit aan online media

CC0 / Pixabay

De Duitse consument heeft in 2015 vaker de knip getrokken voor online artikelen. In totaal werd er 242 miljoen euro uitgegeven aan digitale kopij uit en digitale abonnementen op kranten en tijdschriften. Laatste wijziging: 20 januari 2016, 15:52

Dat is 27 procent meer dan in het jaar daarvoor, blijkt uit onderzoek van pv-digest.de. In 2014 werd nog 190 miljoen euro verdiend met de verkoop van online schrijverij. Het jaar daarvoor lag dat bedrag nog rond de 140 miljoen euro.

Van het totaalbedrag werd 31 procent in 2015 uitgegeven aan artikelen en digitale abonnementen op tijdschriften. Daarmee is ‘online’ goed voor 2,3 procent van de totale omzet in de tijdschriftenmarkt in Duitsland (totale omzet in 2015: 3,2 miljard euro).

De rest van de digitale opbrengst komt volgens pv-digest.de voor rekening voor de digitale uitingen van de kranten. Daar heeft digitaal een aandeel van 3,57 procent in de totale omzet (4,7 miljard)

Van alle media in Duitsland is Bild online de grootste krachtpatser met een digitale omzet van meer dan twintig miljoen euro, gevolgd door de Frankfurter Allgemeine en de Süddeutsche Zeitung, die per stuk zo rond de tien miljoen euro in omzet uit digitale activiteiten halen.

Bij het onderzoek is onder andere gekeken naar digitale abonnementen, specifieke uitgaven op mobiele apparaten en internet, het gebruik van betaalmuren en digitale kiosken. Meer bij Emerce

Bekijk meer van

Duitsland

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.