Dossier veilige werkvloer. Duo-leiders bij SimpelZodiak: ‘Ik zie dat veel mannen maar blijven zitten’
Zijn duo’s de nieuwe leiders die voor een veilige werksfeer kunnen zorgen? Directeur Justine Huffmeijer (45) en hoofd programma-ontwikkeling Annabelle Aaftink (31) vertellen in deel 4 van deze serie over hun samenwerking bij contentproducent SimpelZodiak. ‘Op gedrag kun je elkaar op een aardige manier aanspreken.’ De hele week schenkt Villamedia aandacht aan het thema 'een veilige werkvloer'(slot).
Dit artikel wordt met je gedeeld door NVJ-lid Rutger de Quay. Ook lid worden?
Annabelle: ‘Justine is eindverantwoordelijk voor ons bedrijf, maar we vormen al jaren een duo in de verkoop van onze formats. Samen pitchen we bij de publieke omroep, Netflix, Amazon, RTL en Talpa. Daarin vullen we elkaar aan; we zijn allebei snel en pragmatisch. Justine kan wel eerder knopen doorhakken. Daarin kan ik van haar leren. Je hoort mij nog wel eens zeggen: “Moeten we dat format echt meenemen naar Omroep Max?”’
Justine: ‘Door mijn ervaring kan ik snel beslissen. Maar het is juist fijn dat Annabelle me soms even terugfluit. Bijvoorbeeld als we een format nog iets meer op maat van een omroep kunnen maken. Samen verkopen we veel titels. Dat vieren we elke keer met een confettikanon.’
Annabelle: ‘Ik zie Justine absoluut als het type nieuwe leider. Zij benadert collega’s positief en stimuleert talenten een grote broek aan te trekken. Ik vind het cool dat ze niet hiërarchisch is ingesteld.’
Justine: ‘Annabelle zou ik typeren als sociaal intelligent, empathisch, maar ook duidelijk. Ze ziet haar team en haalt er het beste uit.’
Annabelle: ‘Uiteraard is de ophef over sociale misstanden in de media ons niet ontgaan. Ik vind het megatreurig en onnodig dat het zo kan misgaan. Ik was verbaasd over de heftigheid van de verhalen omdat ik er helemaal geen ervaring mee heb. Machtsmisbruik, fysiek en emotioneel geweld herken ik ook niet in onze cultuur. Ik durf wel te zeggen dat we te allen tijde aardig met elkaar omgaan in mijn team.’
Justine: ‘Vriendelijkheid is bij ons een groot goed. Op gedrag kun je elkaar op een aardige manier aanspreken. Ja, ook BN’ers. Als je rustig zegt: “Ik voel me er niet zo prettig bij met wat je net zei”, staat de ander daar vaak wel voor open. Al realiseer ik mij dat het niet voor iedereen even makkelijk is om een ander aan te spreken. Voor hen probeer ik een voorbeeld te zijn. Ik vind het heel belangrijk dat mensen bij vertrouwenspersonen terechtkunnen. Maar ik pleit er ook voor om er met elkaar uit te komen.’
Annabelle: ‘We hebben daar trainingen voor gevolgd, ook via het Mediapact Respectvol Samenwerken waarbij we zijn aangesloten. In maart heeft het Mediapact een e-learning over gewenst en ongewenst gedrag op de werkvloer uitgebracht die we hier allemaal moeten doorlopen. Dat is geen hogere wiskunde, maar wel leerzaam.’
Justine: ’In een mediawereld die wordt gedomineerd door oudere witte mannen heb ik zelf ook wel nare ervaringen. Als vrouw die ervan houdt een leuk jurkje aan te trekken, krijg ik af en toe ongepaste opmerkingen. Daar spreek ik mannen op aan. Voor stagiairs is dat veel lastiger dan in mijn positie. Ik probeer hen wel mee te geven dat ze op een respectvolle manier iets kunnen zeggen van opmerkingen over hun uiterlijk.’
Annabelle: ‘Ik ken ook oudere leidinggevenden die een prettige werksfeer creëren. Maar voor anderen die niet met de tijdgeest meegaan, lijkt het me goed om plaats te maken voor de leiders van de toekomst.’
Justine: ‘De witte, oudere man die alles alleen bepaalt is heel erg uit. Daarbij zou ik het een sterk signaal vinden als de “oudere” generatie uit zichzelf plaatsmaakt voor de nieuwe. Dat is vaak ook beter voor het bedrijf. Ik zie dat veel mannen maar blijven zitten en zitten en zitten - heel teleurstellend vind ik dat. Ik ga straks plaatsmaken voor Annabelle of iemand anders met die ambitie. Er kan een dag komen dat ik voor haar werk. Ik hoop tenminste dat ze me aanneemt.’
Lees meer in ons Dossier Veilige Werkvloer


Praat mee