— dinsdag 15 januari 2013, 11:19 | 6 reacties, praat mee

DNP zet freelancers aan het roer

DNP (De Nieuwe Pers) wordt per 11 februari een app en kort daarop een website, waarop journalisten of groepen journalisten een kanaal kunnen openen. In het licht van de recente discussies over de machtsverhoudingen tussen uitgevers en freelancers zet Ben Rogmans uiteen hoe DNP als platform van journalisten gaat proberen de macht zoveel mogelijk weer aan de auteurs te geven. ‘In het hele model staat wat ons betreft de (freelance) journalist centraal.’

Journalisten kunnen straks bijvoorbeeld een culinair kanaal openen, een Mali-kanaal, iets over politiek, wetenschap, de regio Arnhem-Nijmegen, ijshockey – afijn: u vult zelf maar in. DNP zal daarnaast na een aanloopperiode en als dat auteursrechtelijk allemaal kan, kanalen groeperen, en die als bundels aanbieden. Bijvoorbeeld een bundel van de kanalen over Mali, Tsjaad, Congo, Soedan enz enz.; een bundel van kanalen over respectievelijk ijshockey, schaatsen, voetbal enz enz.

Bij DNP kun je voor een paar euro per maand dus kanalen van auteurs kopen. DNP is daarbij het platform dat een en ander technisch en administratief mogelijk maakt. DNP zal, als ze dat wensen, journalisten inhoudelijk en creatief bijstaan. DNP zal alle shit met de app-store regelen, abonnees werven, uitzoeken wat de beste tarieven zijn, de BTW uitzoeken, en meer dan dat soort ellende.

In het hele model staat wat ons betreft de (freelance) journalist centraal. Het zal niet DNP zijn die een journalist opdrachten geeft: het is de journalist die DNP de opdracht geeft zijn/haar artikelen (of foto’s, filmpjes, graphics, cartoons, puzzels, korte verhalen) in de database te zetten, er een kanaal van te maken en te exploiteren.

Dus hoewel het feitelijke werk dat DNP doet in veel opzichten lijkt op dat van een gewone uitgever, is bij ons de journalist opdrachtgever. Hij/zij verkoopt geen artikelen aan DNP, hij/zij verkoopt ze zelf. Dat maakt de positie van de journalist radicaal anders. We hebben geen VAR-verklaringen nodig. Je hoeft niet op te letten of je wel twee of drie opdrachtgevers hebt: jij bent immers opdrachtgever. Het maakt niet meer uit of je niks bent, ZZP’er of een BV hebt. We gaan niet aan de haal met je artikelen, want ze blijven van jou.

Heb je nog driehonderd boekbesprekingen, culinaire artikelen of redelijk actuele reisverhalen liggen: je geeft ons opdracht om een kanaal te openen en je gaat zelf in je netwerken proberen om daarop abonnementen te verkopen. DNP gaat dat ook doen en als het lukt om een paar duizend abonnees te werven heb je als auteur/opdrachtgever/ondernemer een mooi inkomen.

Van de inkomsten die binnenkomen op jouw kanaal gaat wel het een en ander af. Apple heeft de onbedwingbare neiging om bij de app een procentje of dertig in te houden. Kunnen we weinig aan doen. Bij de website gebeurt dat overigens niet. Er zullen wel wat kosten betalingsverkeer zijn (Ideal, sms), en er moet ongetwijfeld her en der BTW worden betaald. Van wat dan over is als netto-opbrengst gaat maximaal 25% als commissie naar DNP, en minimaal 75% als inkomen naar de opdrachtgever/journalist. De journalisten die zich nu al hebben aangesloten krijgen over 2013 zelfs 100%.

Als een journalist niks meer met DNP te maken wil hebben: het kanaal kan per direct worden gesloten, mits hij of zij het netjes afwikkelt met de abonnees die vooruit hebben betaald. Andersom kan DNP van bepaalde journalisten opdrachten weigeren. Artikelen die reeds elders zijn gepubliceerd kunnen gewoon op DNP. Artikelen die op DNP staan kunnen door de journalist gewoon aan andere media worden verkocht. We denken dat als het kanaal Marcel Hulspas of Arnold Karskens een paar honderd of paar duizend abonnees heeft, dat voor andere media niet per se een belemmering hoeft te zijn om hun verhalen te publiceren.

DNP gaat er verder van uit dat niet alleen 75% van de inkomsten voor de auteurs is, maar ook dat 75% van de eventuele waarde van het bedrijf aan de auteurs toekomt. Dus: mocht het een succes worden en mocht het ooit (het is het laatste wat we willen, maar stel dat…) worden verkocht, dan wordt 25% van de opbrengst verdeeld onder de aandeelhouders en 75% onder de auteurs. We hebben voor die verdeling zelfs al een formule, maar dat wordt hier wat al te gedetailleerd. Hij staat straks in onze algemene leveringsvoorwaarden.

We doen dit omdat we er daadwerkelijk van overtuigd zijn dat pakweg 75% van de waardecreatie afkomstig is van de auteurs. Omdat we extreem laag in de kosten zitten. Omdat we de groeiende groep freelance journalisten een platform willen bieden waarop ze hun spulletjes kunnen verkopen. Omdat het de komende jaren hard bergafwaarts gaat met de journalistiek en we dat als maatschappelijk probleem zien. En natuurlijk omdat we dit het leukste en beste vinden om te doen voor de journalistiek anno nu.

Ben Rogmans, mede namens Jan-Jaap Heij en Alain van der Horst

 

 

Bekijk meer van

Praat mee

6 reacties

Ties Joosten, 15 januari 2013, 11:45

Eindelijk een positief verhaal uit freelance-land dus. De elf journalisten die de eerste kanalen op DNP gaan openen zijn inmiddels ook al bekend: http://dnpblog.nl/

Of zoals Arnold Karskens onlangs tweette: “Op 11 februari gaat De Nieuwe Pers van start. Lijkt me een mooie eerste dag voor n verder prachtige media-toekomst.”

Allard van Gent, 16 januari 2013, 00:40

De animo om hier een reactie te plaatsen is wel abominabel laag, zeker als je bedenkt dat dit een redelijk revolutionaire ontwikkeling is. Zou het de beroemde stilte voor de storm zijn? Ik wens DNP in ieder geval veel succes met het gedurfde project, waarbij journalistieke kwaliteit belangrijker is dan geld. Of anders gezegd, eerst kwaliteit, dan geld. De lezers/potentiële abonnees zullen bewijzen dat dit de juiste weg is, daar ben ik van overtuigd.

Geert, 16 januari 2013, 16:30

Hoe wordt de uniciteit gewaarborgd? En wordt voorkomen dat er (te) veel kanalen komen over dezelfde onderwerpen? Je kunt wel zeggen: “Pietje schrijft beter dan Klaasje”, maar voordat de app wordt genomen zien lezers dat niet. Je wilt je als lezer op kwaliteitsjournalistiek abonneren, en dat is met 11 journalisten en een aantal bloggers overzichtelijk. Maar hoe ziet de redactie dat met 50 of meer?

Allard van Gent, 16 januari 2013, 17:17

Ik ben ook benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Waarschijnlijk zal er veel aanbod zijn van kunst, cultuur, reizen en media, om maar een paar rubrieken te noemen. Vervolgens kiest de lezer voor elk gebied zijn favoriete journalist en stelt zo zijn of haar eigen krant samen. De kreet “Het woord is aan de lezer” krijgt, als ik het initiatief goed begrijp, hierdoor een nieuwe dimensie.

anonymous11041, 18 januari 2013, 18:05

Mooi initiatief. Volg het al een tijdje en ben erg benieuwd. Als het gaat werken, alles valt of staat bij de bereidheid van mensen om voor nieuws te betalen, betekent het een doorbraak en gaan er denk ik allerhande spinoffs komen. Ook van journalisten persoonlijk, die bijvoorbeeld hun site achter een betaalmuur gaan zetten, zich gaan bezighouden met zichzelf verkopen en volledig onafhankelijk worden. Hoop wel dat er een soort selectie komt en dat niet zomaar iedereen kan publiceren. Anders is het merk DNP op een bepaald moment niks meer waard en zullen bezoekers weglopen denk ik.

JJ Heij, 19 januari 2013, 11:27

Reactie mede namens Ben:

@Mark Niet iedereen zal zo maar kunnen gaan publiceren.

@Allard Er zal ook een heleboel aanbod zijn van auteurs die schrijven over politiek, economie, buitenland etc. Als ik tenminste de lijst van mensen (stuk of 50) die zich de afgelopen dagen hebben aangemeld doorkijk…

@Geert Die uniciteit wordt niet gewaarborgd en dat is ook niet de bedoeling. Lezers die journalisten willen volgen, willen ook hun elders verschenen stukken kunnen lezen. Die zullen dan ook, voor zover auteursrechtelijk toegestaan, in hun kanalen verschijnen. Omgekeerd vinden we het geen enkel probleem als ‘onze’ journalisten hun voor DNP gemaakte materiaal ook elders aanbieden, al dan niet in aangepaste vorm.

Er was een tijd dat journalisten voor opdrachten bedragen kregen die exclusiviteit en uniciteit mogelijk maakten. Die tijd ligt echt achter ons, freelance journalisten moeten meer met hun stukken kunnen doen dan ze 1 keer op 1 plek publiceren. Dat zullen we (en willen we) mogelijk maken.

banner loopbaanontwikkeling NVJ

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.