Digitale oplagen Telegraaf, Volkskrant en NRC flink gestegen

Hoewel de printoplages van vrijwel alle landelijke dagbladen het afgelopen jaar zijn gedaald, is er op digitaal vlak beter nieuws, blijkt uit cijfers van NOM. Tussen het derde kwartaal van 2015 en het tweede kwartaal van dit jaar zagen alle landelijke dagbladen, met uitzondering van het Reformatorisch Dagblad, hun digitale oplage groeien.
De Telegraaf in in absolute getallen de grootste winnaar is. De krant zag zijn digitale oplage stijgen met 20.000. NRC Handelsblad zit daar niet ver achter en zag zijn digitale oplage met zo’n 19.000 ‘exemplaren’ stijgen. De Volkskrant is daarna de grootste groeier. De krant verkocht in het tweede kwartaal van 2016 bijna 16.000 digitale exemplaren meer dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Ook Het Parool, de enige niet landelijk verschijnende krant die meegenomen is in het overzicht, groeide flink. De digitale oplage van de Amsterdamse stadskrant verdubbelde bijna.
Ondanks het goede nieuws is de digitale groei niet genoeg om de krimp van print goed te maken. Zo zag De Telegraaf zijn printoplage met meer dan 41.000 exemplaren teruglopen en verloor NRC Handelsblad meer dan 11.000 exemplaren. Alleen Trouw en Het Financieele Dagblad lieten een groei zien op papier, al gaat het bij Trouw om 98 exemplaren en bij het FD om zo’n vijfhonderd exemplaren. Bekijk de rest van de cijfers bij Adformatie
Praat mee