Deens ‘Zetland’ naar De Correspondent-model

Zetland is een Deense start-up die zich heeft gemodelleerd naar De Correspondent, maar zich in de nieuwskeuze meer wil laten leiden door vragen bij lezers. Ook zijn advertenties en sponsoring (ondanks een lidmaatschapsmodel) niet per se taboe.
J-Lab bekijkt deze ‘tweerichtingsjournalistiek’ en sprak met directeur Jakob Moll van Zetland. “Soms komt De Correspondent wat afstandelijk over en wij proberen dat minder te zijn. We proberen meer humor te gebruiken en zo benaderbaar en transparant mogelijk te zijn”, stelt Moll.
De interactie tussen journalisten en lezers én het eindresultaat van die gesprekken zitten achter een betaalmuur. Die ophaalbrug gaat voor 13,30 euro per maand (of 134 euro per jaar) omhoog. Zetland wil uiteindelijk op zo’n 14.500 betalende leden binnenhalen, volgens de site een realistisch doel gezien de bevolkingsgrootte van 5,5 miljoen Denen.
Sponsoring is geen vies woord, vindt Moll. “Zelf heb ik nooit gedacht: dit is een slecht programma want die en die sponsort het. Ik denk dat we banger moeten zijn voor het weren van dit soort businessmodellen, dan voor de schade die ze onze geloofwaardigheid toebrengen.” Meer bij J-Lab
Praat mee