VVOJ conferentie

— donderdag 15 september 2016, 10:31 | 3 reacties, praat mee

Branded content van DWDD en De Correspondent

© Dimitri Tokmetzis en Maurits Martijn te gast bij De Wereld Draait Door | VARA

Herkenbare actiejournalistiek 'moet kunnen', kennelijk zelfs met oppervlakkig angst aanjagen à la Geert Wilders. Zoals De Correspondent doet met een privacyboek bij p.r.-firma De Wereld Draait Door (DWDD). Maar moet je dan nog voortdurend je morele superioriteit claimen?

Van DWDD heb ik me verlost. Maar soms moet je beroepshalve kijken, zelfs voor platte boekpromotie. Zoals voor Je hebt wel iets te verbergen van De Correspondent. Dit boek kreeg een krachtige campagne van p.r.-bureau Wynia & Van Nieuwkerk.

Dat ter linkerzijde doet wat Sjuul Paradijs ter rechterzijde als zijn levensvervulling ziet: branded content maken. Maar dan zonder het zo te noemen en zonder een publiek betaald populair tv-programma ter beschikking.

Gemankeerd interview

De auteurs van het privacyboek stelden maandag eerst het onbenul van de tafeldame op de proef: “Je hebt in mei een baby gekregen.” Wat een vondst en privacyschending! En een jij-bak: auteur Maurits Martijn schrijft in datzelfde boek dat hij net vader is geworden: van Mia. Mia Martijn, houdt haar in de gaten, Sanoma en AIVD!

Vervolgens was het tijd om te tonen hoe cookies werken, met Nu.nl. Dat gaat echter al ruim 20 jaar zo. In 1997 heb ik al gepleit om dat aan banden te leggen, maar ‘Brussel’ greep nooit in. Hoe zit het dan?

De met cookies verzamelde data worden geveild voor gepersonaliseerde advertenties, zo vernamen de DWDD-kijkers tot hun verbazing. Ook al 20 jaar praktijk. Maar schendt het de privacy van het gezin Martijn? Hoe zit het dan?

Daarna was de volgende snipper op de autocue van DWDD aan de beurt: dat je met tweets problemen kunt krijgen met grensbewaking. Nu heb ik tientallen keren problemen met grensbewaking gehad, maar dat was ver voor Twitter bestond. Twitter pleegt geen privacyschending, maar deelnemers zelf. Hoe zit dat dan?

Zo hapsnapte deze promotie verder van de ene half of niet beantwoorde autocue-vraag naar de andere open deur. Maar wat is het privacyprobleem? Wie profileren ons, voorspellen ons gedrag en selecteren op een kwalijke manier? En hoe en waarom?

Bovendien: je kunt een mooi leven leiden zonder Bijenkorf-apps en continue Facebook. ‘Je mist dan alle verjaardagen en feestjes’, aldus de schrijvers van ‘Iets te verbergen’. Het hoofd marketing van DWDD slikte de onzin voor zoete koek.

Medeauteur Dimitri Tokmetzis is de beste onderzoeksjournalist naar datagraaien in Nederland, met fantastische artikelen tot gevolg. Dus dat is het probleem niet. Dat is wel het effectbejag van de marketing van De Correspondent die p.r. bureau DWDD in de arm neemt.

Rob Wijnberg, de creatiefste journalistieke ondernemer van Nederland, heeft streng de staf gebroken over branded content, oftewel verkapte p.r. door journalisten. Geheel terecht, vind ik. Maar waarom doe je er dan zelf zo opzichtig aan mee, met holle retoriek waar Wijnberg ook de pest aan heeft?

Superieure journalistiek

Vanavond zit de schouwburg van Utrecht vol als gevolg van angst zaaien en boe roepen over privacy onder Correspondent-fans. Eensgezind de vijand tegemoet. Geert Wilders kan met die methode, dan met zijn onderwerpen, wel twintig schouwburgen vol krijgen.
De Correspondent, die ook tegen lobby’s is, werkt voor privacy kritiekloos samen met lobbyclub Bits of Freedom. Gevolg: eenzijdige journalistiek, want informatie die niet in de actiekraam past, laat je weg.

Natuurlijk wil je op de trom roffelen voor je werk. Dus grijpen en ritselen de Correspondenten daarvoor hun mogelijkheden, even opportunistisch als de grootbedrijven en instituties die ze graag aanpakken.

Maar gaan effectbejag, platte promotie en actiejournalistiek niet ten koste van diepgang en evenwicht in journalistiek werk waarin De Correspondent zich wil onderscheiden?

En vanwaar steeds het etaleren van morele superioriteit door Wijnberg cs. ten opzichte van andere journalisten en media die zich maar laten leiden door de waan van de dag?

Fragment ‘Je hebt wel iets te verbergen’ bij DWDD

Bekijk meer van

Praat mee

3 reacties

J.C. Roodenburg, 15 september 2016, 11:50

Mooie bijdrage van Peter Olsthoorn die ik al vele jaren geleden heb leren kennen als een van de eersten die zich specialiseerde in internet. Ik heb er niet zoveel verstand van maar De Correspondent promoot het boek wel erg veel en stukken minder dan wij vroeger redactioneel bij de krant deden van collega’s die de tijd hadden of kregen om een paar maanden een boek te schrijven.
Bovendien is er weinig veranderd ten opzichte van het tijdperk voor de digitalisering want toen wist iedereen ook van elkaar alles en kostte het weinig moeite voor journalisten om de achtergrond of fouten van mensen te achterhalen. Colporteurs probeerde je aan de deur te misleiden met mooie verhalen of gegevens die (later) niet bleken te kloppen. Of op een andere wijze geld uit je zakken te kloppen. Wat dat betreft is er niks veranderd in de wereld. Je moet altijd op je tellen passen en de meest naïeve mensen trappen overal in.
Privacy is een groot goed, maar zodra je buiten je voordeur komt ligt het op straat. Door onoplettendheid tegenwoordig ook op je mobiel, tablet, laptop en pc.
Temeer reden om toch nog een stap verder te gaan door te stellen dat als mensen graag op Twitter of Facebook willen zij dat met naam en toenaam moeten doen en dat internetgiganten daarop letten. Op zijn minst moet eenmaal het adres, voornaam en achternaam gegeven worden en soms daarop gecontroleerd. Dat weerhoudt vele anonymi ervan scheldpartijen en andere ondraaglijke uitingen te doen. Ook de internetadressen die alleen maar voor- en achternamen toestaan (en geldige e-mailadressen) worden ook wat serieuzer genomen dan alle ramsj.

Frans Hoynck van Papendrecht, 18 september 2016, 20:37

Net als Hans Roodenberg waardeer ik de al jarenlange kritische houding van Peter Olsthoorn t.a.v. internet et cetera. Maar ik vind dat Peter nu spijkers op laag water zoekt.
Als hoofdredacteur van Joop.nl schroomt Peter zelf niet zich eenzijdig met de VARA te verbinden. Hoewel er op dat forum reacties van lezers worden ‘gemodereerd’ alvorens ze worden geplaatst, is het vaak ook niet misselijk wat daar wordt toegelaten - op het randje van strafbaaheid.
Bijzonder is dat NU.nl (waar de reacties vaak heel vet over de schreef gingen) die mogelijkheid nu heeft geschrapt om ‘lezers uit hun dak te laten gaan’. Daardoor is de nieuwssite een stuk fatsoenlijker geworden - maar ik weet wel zeker dat het ze per saldo lezers kost.
Van een routinier als Peter Olsthoorn hoor ik veel liever een gezaghebbend oordeel over zoiets dan dat geleuter m.i. over De Correspondent en DWDD.

Peter Olsthoorn, 21 september 2016, 07:10

@  Frans Hoynck van Papendrecht
Dankjewel voor je kritiek. Altijd zinnig
Enkel je feiten zijn onjuist. Ik ben niet aan Joop.nl verbonden.
Je verwart me met Francisco van Jole, m’n vroegere collega bij Planet Internet.
Ook hij zal de verwisseling wel geestig vinden…

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.