foj 2019

— zaterdag 21 februari 2015, 15:05 | 0 reacties, praat mee

De week van… Brahim Bourzik

In juni verschijnt de eerste glossy over de islamitische profeet Mohammed. Brahim Bourzik, hoofdredacteur van De Moslimkrant en initiatiefnemer van de glossy, wil Nederland kennis laten maken met de profeet. ‘Ik wil dat Nederlanders denken “potverdorie, hoe hebben deze moslims het voor elkaar gekregen om zo’n blad te maken?”’ Bourzik zou graag zien dat de westerse wereld en de moslims elkaar beter gaan begrijpen. Hij vindt het daarentegen niet gek dat men elkaar niet begrijpt, omdat er te weinig bekend is over de islam en de achtergrond ervan. ‘Ik neem het Nederlanders absoluut niet kwalijk dat zij een compleet ander beeld hebben van de profeet. Dat is ook precies waar het iedere keer botst. Moslims kunnen bijvoorbeeld niet begrijpen dat Nederlanders zeggen dat de profeet een pedofiel is, dat kunnen ze niet accepteren. Nederlanders begrijpen op hun beurt weer niet dat moslims zo boos worden als dat gezegd wordt.’

Het is volgens Bourzik de opdracht van de moslims om zelf iets te doen aan het vertekende beeld van de profeet. ‘We moeten dingen in context willen zien en lezen. Nederlanders zien de profeet als een seksuele man die hoofden afhakt en monogamie pleegt. Als je dat maar vaak genoeg voorgeschoteld krijgt, ga je daar in geloven.’

Niet alleen Nederlanders leren te weinig of verkeerde dingen over de islam, ook de moslimjeugd weet te weinig, aldus Bourzik. ‘Onze kinderen zijn de toekomst van dit land. Zij moeten dus aan klasgenootjes kunnen uitleggen wie de profeet is,’ vertelt Bourzik. ‘Vaak weet de moslimjeugd wel dat iets verboden is, maar niet waarom. En als ik bijvoorbeeld vertel dat de profeet een joodse vrouw heeft gehad, dan zeggen ze “dat meen je niet, dat kan toch niet?”’

Bourzik wil met de glossy dan ook enerzijds de moslimkinderen betere uitleg geven en anderzijds de Nederlandse samenleving informeren. ‘Het is ook een soort familieblad. Het moet zorgen voor binding binnen een gezin. Het is dus ook op ouders gericht.’ Er komen verschillende onderwerpen aan de orde. ‘We plaatsen een stamboom van de profeet en maken zijn lievelingsgerecht.’ Ook zou Bourzik graag minister Asscher willen interviewen. ‘Ik wil aan hem vragen hoe het nou moet met de islam in Nederland en hoe hoe hij als minister de moslims aan de rechtsstaat wil binden.’ 

In de glossy komen zeker cartoons, stelt Bourzik. ‘De Arabische wereld staat bekend om haar cartoons, leiders worden regelmatig door het slijk gehaald. Je kunt met cartoons iets heel moois doen.’ Hele gevoelige cartoons zou Bourzik daarentegen absoluut niet plaatsen. ‘Ik zal nooit in De Moslimkrant of in de glossy een cartoon opnemen met bijvoorbeeld Anne Frank en Hilter in bed. Ik wil dat niet, want ik weet hoe gevoelig dat is.’ De cartoons van Charlie Hebdo vindt Bourzik dan ook erg flauw en kwetsend. ‘Waarom moet je nou een profeet die voor veel mensen heel belangrijk is, naakt tekenen? Wat wil je daarmee bereiken?’

De glossy verschijnt eenmalig in juni, vlak voor de ramadan.

platform makers

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.