— vrijdag 10 mei 2019, 14:00 | 0 reacties, praat mee

De vooruitziende blik van Lara Ankersmit; binnenkort adjunct Digitaal voor het FD

© NOS

Lara Ankersmit verlaat de NOS en vervolgt haar carrièrepad per 1 juni als adjunct-hoofdredacteur ­Digitaal van het Financieele Dagblad, zo maakte zij vorige maand bekend. De afgelopen acht jaar was ze voor de NOS werkzaam als Hoofd Digitale Media. ‘Een super plek bij een mooie organisatie met mooie uitdagingen’, zegt ze. ‘Maar als je ergens acht jaar zit, is op een gegeven moment alles wel een keer voorbij gekomen. Dus toen het FD op mijn pad kwam dacht ik: misschien is het tijd om verder te kijken.’

De functie van adjunct Digitaal bestond al eerder bij de krant, maar was een tijdje onbezet. Ankersmit gaat die nu nieuw leven inblazen en de digitale versnelling verder inzetten. ‘Het FD is al heel goed bezig. Digital is, met zijn andere wetten, mensen, concurrenten en gebruikerswensen, een belangrijke pijler geworden. Daar moet je dagelijks op anticiperen om het mediamerk verder door te ontwikkelen. Dat ga ik onder meer doen.’

Het is een ander startpunt dan acht jaar geleden, toen ze haar eerste werkdag had bij de NOS, en de transitie naar digitaal meer in de kinderschoenen stond. Als oud-uitgever van De Telegraaf Digitaal had ze een vooruitziende blik. ‘Wat er bij de kranten al volop aan de gang was – dalende oplages, jonge lezers die afhaken – zou ook voor televisie gaan gelden. Maar de algemene gedachte was toen nog: dat zal wel meevallen. Men had dat nog niet echt in het vizier.’ Ankersmit wel, en ze startte daarom NOS Lab onder welke naam losse initiatieven werden gestart voor een jongere doelgroep. ‘Dat is een geslaagd experiment geweest. Het heeft ons ruimte gegeven waarbinnen we kunnen experimenteren.’

Onder haar leiding kreeg de NOS ook een app. ‘We kwamen lichtelijk “late to the party”, maar nu is het een van de paradepaardjes van de omroep. Ik ben trots op het digitale team waarmee ik dit heb kunnen doen. De developpers, de productmanagers, de designers en uiteraard, de redactie. We hebben mooie projecten neergezet waar we ook meerdere prijzen voor hebben gewonnen. Zelfs een nominatie voor een Grand Spin Award (hoofdprijs voor een creatief concept dat het digitale denken verder brengt, red.). Ik had acht jaar geleden niet kunnen bedenken dat we een partij zouden worden die digitaal zoveel voor elkaar zou krijgen.

platform makers

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.