banner persveilig

— woensdag 4 juni 2014, 16:08

De Twitter-regels van de Volkskrant

Lector Piet Bakker heeft een handige samenvatting gemaakt van 'Twitter-geboden' zoals die binnen de Volkskrant gelden. Ze werden door sociale-mediaredacteur Heleen van Lier van het dagblad gisteren opgesomd tijdens iCross2014, een netwerkevenement voor communicatieprofessionals. "Het zijn geen geboden maar suggesties", verduidelijkte Van Lier later. De 'geboden' leidden tot de nodige hilariteit, maar de Volkskrant is zeker niet uniek in het voorschrijven van regels rond gebruik van sociale media. Ook media als de Washington Post, BBC en New York Times hebben ze. De regels zijn er meestal om een schijn van partijdigheid te helpen voorkomen. De Volkskrant wil journalisten die in de krant publiceren benaderbaar maken via Twitter (een 'twitterplicht', aldus Bakker), wil potentiële scoops binnenskamers houden en interactie met lezers vergroten door het gebruik van mentions in eigen tweets te stimuleren. Ook zouden journalisten minstens hun eigen producties via Twitter moeten promoten, aldus Van Lier. Het volledige overzicht, plus reacties op Twitter (en daarbuiten) op Journalism Lab.

Bekijk meer van

Twitter De Volkskrant

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.