mgm nvj maart

— maandag 14 mei 2012, 15:52 | 3 reacties, praat mee

De straatwaarde van een journalist

Hiep hiep hoera! De politie heeft 1200 kilo coke onderschept (medio 2011 in Amsterdam-West) en een Amsterdamse sportschoolhouder gearresteerd op verdenking van het organiseren van het transport. Er wordt geen kruimel minder coke gesnoven, het spul wordt er geen cent duurder van. Alleen de criminaliteit wordt harder en de versnijdingen gevaarlijker. Afijn, dat wisten we al. Wat journalist Job Joris Arnold stoort in dit soort verhalen is de steevast zwaar overdreven suggestie dat er een grote klap zou zijn toegebracht aan de georganiseerde misdaad. ‘Onzin natuurlijk, de grootste klap komt voor rekening van de belastingbetaler.’

Laatste wijziging: 14 mei 2012, 18:34

De verslaggevers geven zich er geen rekenschap van dat zij in feite een soort oorlogsreporters zijn. Er woedt al veertig jaar een war on drugs en de waarheid was het eerste slachtoffer, maar zij slagen er nog steeds niet in de lezing van officiële zijde als propaganda te herkennen. Ze laten zich als makke schapen voor het karretje spannen van de drugsbestrijders en hun dubieuze motieven.

Dat journalisten het totaal irrelevante begrip ‘straatwaarde’ klakkeloos overnemen van de politievoorlichter getuigt van weinig beroepseer, maar ze doen het allemaal. Het begrip is uitgevonden door de politie en wordt gebruikt om de eigen budgetten te rechtvaardigen en drugsbestrijding relevantie te verlenen. In deze zaak zou het gaan om wel 45 miljoen! Alsof er nu ergens iemand 45 miljoen euro verloren heeft. Echt niet.

Objectieve journalistiek is om te beginnen gebaat bij het vermelden van de vervangingswaarde. Die ligt bij een partij van een dergelijke omvang hooguit op € 1000 per kilo, plus de kosten voor het transport. Geen toeval dus dat de eigenaar volgens Het Parool € 1,5 miljoen cash had klaarliggen in zijn sportschool.

Normaal gesproken ligt een beetje internationale handelaar geen seconde wakker van het verlies van een dergelijk bedrag. Het is ‘business as usual’. Hij zal willen achterhalen hoe de politie de partij heeft kunnen opsporen, en als blijkt dat er een verrader in het spel is zal hij die de rekening presenteren of overhoop laten schieten. Of allebei.

Over de politie hoeft een dergelijke handelaar zich ook al niet druk te maken. Gangsters van zijn kaliber worden sporadisch gearresteerd, daadwerkelijke veroordelingen zijn nog zeldzamer. De politie vangt voornamelijk kleine vissen. Dat hij de beoogde winst op de doorverkoop misloopt, is even slikken. Maar die winst bedraagt bij lange niet de € 45 miljoen die Het Parool hem toedicht, laat staan de € 340 miljoen die nota bene de NOS er achteloos van maakte.

De prijs van de coke gaat nog een paar keer over de kop voordat de consument hem in handen krijgt tegen de ‘straatwaarde’ waar de politie prat op gaat. En ach, dat geld verdient hij wel weer met het volgende transport. You win some, you lose some. Je bent een grote jongen of je bent het niet.

Vergelijk de drugsvangst met een olieramp. Als er een mammoettanker voor de kust vergaat, zal geen hond zich opwinden over de vraag wat de weggelekte handel geraffineerd en wel aan de benzinepomp had kunnen opleveren. Om de gevolgen voor het milieu en de kosten van het opruimen van de ellende des te meer.

Kwaliteitsjournalistiek vereist bij een dergelijke vangst het vermelden van de gemiddelde totale kosten van het opsporingsonderzoek, strafrechtelijke vervolging en straftenuitvoerlegging. Het zou met de trotse berichtgeving snel gedaan zijn. We betalen met zijn allen een veelvoud van de ‘klap’ die de misdaad is toegebracht. Zelfs bij een zogenaamde ‘recordvangst’.

Job Joris Arnold is journalist en drugsdeskundige. Hij is secretaris van de Landelijke Vereniging Landelijk Overleg Smartshops en lid van de Raad van Advies van het Adviesburo Drugs van August de Loor. Hij publiceerde onder meer in Highlife en Essensie, tijdschriften voor de cannabiswereld.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

3 reacties

J.C. Roodenburg, 18 mei 2012, 13:43

De media en politie, die ik ken, spreken toch altijd van de ‘straatwaarde’ en die is natuurlijk wel reeel. De auteur wil toch niet suggereren dat we maar helemaal moeten stoppen met de opsporing van drugsdelicten. Het zal inderdaad helpen als al die dwazen die het gebruiken geen grammetje meer kopen!

Roland Vonk, 19 mei 2012, 12:30

De hele ‘war on drugs’ is een ideologisch gedreven onzin-strijd die de samenleving handen vol geld kost, die de handelaren in de kaart speelt en die een belangrijk deel van het politie- en justitie-apparaat plus het gevangeniswezen verstopt.
Tel uit je winst.
Als het gaat om het beschermen van de volksgezondheid, het argumenet bij uitstek in deze ‘oorlog’, weet ik er nog wel een paar.
Het zou me niks verbazen als ze over honderd jaar of zo op die ‘war on drugs’ terugkijken als op een heel dure vergissing.

(Zelf trouwens nooit iets gerookt, gesnoven, geslikt of gespoten. Je hebt al die troep niet nodig voor een helder inzicht.)

Ben van Heusingen, 31 januari 2013, 11:35

tja, wel een interessante manier van kijken en ik had hier inderdaad nog nooit over nagedacht. Uiteindelijk is bijna altijd de belastingbetaler de pineut, of de drugs nou verkocht wordt of niet. Ik begrijp dat het wellicht iets te makkelijk gedacht is, maar waarom sommige drugs niet gewoon gereguleerd worden door de overheid zodat hier ook belasting op geïnd kan worden, snap ik nog steeds niet. Ik heb voor de gein eens zitten kijken wat voor alternatieven er allemaal aangeboden worden in zogenaamde smartshops als bijv http://www.zamnesia.nl/34-smartshop. Stel je voor dat zo een winkel cocaïne aan kon bieden en hier 1500 kilo van verkocht zou worden via legale manier en daar dus ook belasting over betaald zou worden. Nou daar zouden we met z’n allen van op vakantie kunnen volgens mij.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.