word studentlid

— woensdag 19 april 2017, 10:37 | 0 reacties, praat mee

De Persgroep: 2016 was recordjaar

De Persgroep: 2016 was recordjaar
Robin van Lonkhuijsen / ANP

Uitgeverij De Persgroep heeft in 2016 een omzet van 1,455 miljard behaald - een groei van 9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat is een record voor het bedrijf. De winst voor belastingen groeide met 13 procent naar 225 miljoen euro. De bedrijfswinst is 164 miljoen euro (11 procent hoger dan het jaar ervoor) en de nettowinst bedroeg 117 miljoen euro. Laatste wijziging: 19 april 2017, 10:39

De goede cijfers steken nog beter af tegen de bescheiden netto financiële schuldpositie van het concern, dat 22 miljoen euro bedraagt.

Kranten binnen De Persgroep zagen een stabiele omzet uit lezers. “De inkomsten uit klassieke krantenabonnementen vielen licht terug, maar dat werd gecompenseerd door een mooie groei uit digitale en hybride (digitaal plus zaterdagkrant) abonnementen”, schrijft de uitgeverij in een toelichting op de cijfers.

De Persgroep verwacht dat digitale en hybride abonnementen zullen groeien, maar de totale lezersomzet zal dalen omdat deze abonnementsvormen goedkoper zijn dan de klassieke abonnementen.

De advertentieomzet in de gedrukte kranten viel gemiddeld met negen procent terug, terwijl de digitale inkomsten uit advertenties op de nieuwssites licht stegen in Nederland en Denemarken en sterk groeiden in België. Deze trend zal zich voortzetten, verwacht de uitgerij.

Topman Christian Van Thillo wijst op de investeringen die het bedrijf heeft gedaan. Er werd veertig miljoen in digitale projecten geïnvesteerd. “Fors uitbreiden in een markt die razendsnel verandert, is best risicovol en precies daarom ben ik zo trots op wat we vorig jaar hebben verwezenlijkt. De schaalvergroting is gelukt en we hebben hard gewerkt aan productontwikkeling, verhoging van onze efficiëntie en digitale ontwikkeling. Dit heeft geleid tot hele mooie financiële resultaten, maar de grootste uitdaging ligt voor ons. Onze media hebben dankzij de digitalisering nog nooit zoveel mensen bereikt, maar het is nu zaak om het juiste zakelijk model te vinden dat duurzaam succes brengt in een totaal nieuwe marktomgeving”, aldus Van Thillo.

Inkomsten uit digitaal overschreden in 2016 voor het eerst de grens van 100 miljoen euro. De Persgroep heeft een uitgebreid en interactief jaarverslag online gezet.

Bekijk meer van

De Persgroep

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.