Afstudeerprijs Villamedia 2019

— woensdag 19 april 2017, 10:37 | 0 reacties, praat mee

De Persgroep: 2016 was recordjaar

Robin van Lonkhuijsen / ANP

Uitgeverij De Persgroep heeft in 2016 een omzet van 1,455 miljard behaald - een groei van 9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat is een record voor het bedrijf. De winst voor belastingen groeide met 13 procent naar 225 miljoen euro. De bedrijfswinst is 164 miljoen euro (11 procent hoger dan het jaar ervoor)  en de nettowinst bedroeg 117 miljoen euro.

De goede cijfers steken nog beter af tegen de bescheiden netto financiële schuldpositie van het concern, dat 22 miljoen euro bedraagt.

Kranten binnen De Persgroep zagen een stabiele omzet uit lezers. “De inkomsten uit klassieke krantenabonnementen vielen licht terug, maar dat werd gecompenseerd door een mooie groei uit digitale en hybride (digitaal plus zaterdagkrant) abonnementen”, schrijft de uitgeverij in een toelichting op de cijfers.

De Persgroep verwacht dat digitale en hybride abonnementen zullen groeien, maar de totale lezersomzet zal dalen omdat deze abonnementsvormen goedkoper zijn dan de klassieke abonnementen.

De advertentieomzet in de gedrukte kranten viel gemiddeld met negen procent terug, terwijl de digitale inkomsten uit advertenties op de nieuwssites licht stegen in Nederland en Denemarken en sterk groeiden in België. Deze trend zal zich voortzetten, verwacht de uitgerij.

Topman Christian Van Thillo wijst op de investeringen die het bedrijf heeft gedaan. Er werd veertig miljoen in digitale projecten geïnvesteerd. “Fors uitbreiden in een markt die razendsnel verandert, is best risicovol en precies daarom ben ik zo trots op wat we vorig jaar hebben verwezenlijkt. De schaalvergroting is gelukt en we hebben hard gewerkt aan productontwikkeling, verhoging van onze efficiëntie en digitale ontwikkeling. Dit heeft geleid tot hele mooie financiële resultaten, maar de grootste uitdaging ligt voor ons. Onze media hebben dankzij de digitalisering nog nooit zoveel mensen bereikt, maar het is nu zaak om het juiste zakelijk model te vinden dat duurzaam succes brengt in een totaal nieuwe marktomgeving”, aldus Van Thillo.

Inkomsten uit digitaal overschreden in 2016 voor het eerst de grens van 100 miljoen euro. De Persgroep heeft een uitgebreid en interactief jaarverslag online gezet.

Bekijk meer van

De Persgroep

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.