De Persgroep: 2016 was recordjaar
Uitgeverij De Persgroep heeft in 2016 een omzet van 1,455 miljard behaald - een groei van 9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat is een record voor het bedrijf. De winst voor belastingen groeide met 13 procent naar 225 miljoen euro. De bedrijfswinst is 164 miljoen euro (11 procent hoger dan het jaar ervoor) en de nettowinst bedroeg 117 miljoen euro.
De goede cijfers steken nog beter af tegen de bescheiden netto financiële schuldpositie van het concern, dat 22 miljoen euro bedraagt.
Kranten binnen De Persgroep zagen een stabiele omzet uit lezers. “De inkomsten uit klassieke krantenabonnementen vielen licht terug, maar dat werd gecompenseerd door een mooie groei uit digitale en hybride (digitaal plus zaterdagkrant) abonnementen”, schrijft de uitgeverij in een toelichting op de cijfers.
De Persgroep verwacht dat digitale en hybride abonnementen zullen groeien, maar de totale lezersomzet zal dalen omdat deze abonnementsvormen goedkoper zijn dan de klassieke abonnementen.
De advertentieomzet in de gedrukte kranten viel gemiddeld met negen procent terug, terwijl de digitale inkomsten uit advertenties op de nieuwssites licht stegen in Nederland en Denemarken en sterk groeiden in België. Deze trend zal zich voortzetten, verwacht de uitgerij.
Topman Christian Van Thillo wijst op de investeringen die het bedrijf heeft gedaan. Er werd veertig miljoen in digitale projecten geïnvesteerd. “Fors uitbreiden in een markt die razendsnel verandert, is best risicovol en precies daarom ben ik zo trots op wat we vorig jaar hebben verwezenlijkt. De schaalvergroting is gelukt en we hebben hard gewerkt aan productontwikkeling, verhoging van onze efficiëntie en digitale ontwikkeling. Dit heeft geleid tot hele mooie financiële resultaten, maar de grootste uitdaging ligt voor ons. Onze media hebben dankzij de digitalisering nog nooit zoveel mensen bereikt, maar het is nu zaak om het juiste zakelijk model te vinden dat duurzaam succes brengt in een totaal nieuwe marktomgeving”, aldus Van Thillo.
Inkomsten uit digitaal overschreden in 2016 voor het eerst de grens van 100 miljoen euro. De Persgroep heeft een uitgebreid en interactief jaarverslag online gezet.
Praat mee