website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

De online lessen van Ward Wijndelts (Vrij Nederland)

Nick Kivits — Geplaatst op Friday 19 January 2018, 15:00

Nieuws Nu steeds meer redacties online first gaan steekt de vraag de kop op: wat werkt wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Ward Wijndelts, hoofdredacteur van Vrij Nederland.

Aan één creatief product meerdere keren verdienen. Dat is het idee achter ‘windowing’, een praktijk die vooral bekend is uit de filmwereld. “Een film verschijnt eerst in de bioscoop”, verduidelijkt VN-hoofdredacteur Ward Wijndelts. “Wanneer de kaartverkoop instort, verschijnt de film op dvd, gaat hij naar streamingdiensten en wordt verhuurd. Tot slot verkoopt de maker de film aan een omroep. Allemaal op verschillende momenten. Dat idee, dat kun je ook toepassen op de journalistiek.”

Move the product
Na een gesprek met Blendle-oprichter Alexander Klöpping begin vorig jaar besloot de toen kersverse hoofdredacteur windowing uit te gaan proberen. In de eerste maanden van het jaar stuurde Wijndelts redacteuren Thijs Broer en Max van Weezel het veld in om de diepte in te gaan met de lijsttrekkers van acht politieke partijen. Die verhalen – die onder de noemer ‘Kopstukken van 15 maart’ gepubliceerd werden – verschenen in samenspraak met Klöpping eerst exclusief in Blendle.

“Dat leverde ons al een eerste goede inkomstenbron op”, herinnert Wijndelts zich. “Toen Kevin (het algoritme van Blendle dat bepaalt wie welke artikelen te zien krijgt, red.) de artikelen uitgeserveerd had, plaatsten we de stukken op onze eigen site, wat weer veel extra traffic opleverde. Uiteindelijk hebben we digitaal een kaft om de interviews gedaan en ze als gratis e-book weggeven. Aan lezers die dat boek wilden ontvangen vroegen we of ze zich in wilden schrijven voor onze nieuwsbrief. Dat leverde duizenden nieuwe nieuwsbrief-abonnees op. Die lezer heb je binnen en kun je proberen over te halen een betaald abonnement op Vrij Nederland te nemen.”

Continu leerproces
Move the product, zou wijlen VN-freelancer Martin Bril het genoemd hebben. En dat hoeft niet per se klinkende munt op te leveren. Bezoekers of nieuwsbriefabonnees tellen ook mee als ‘winst’. Hoe je die potentiële nieuwe bezoekers aantrekt, dat is volgens Wijndelts een continu leerproces. “Waar je in de losse verkoop zo nu en dan scoort met een goede cover, daar kijk je online bij ieder stuk opnieuw hoe je het kunt uitventen. Daar waren we voorheen te weinig mee bezig en zijn we ons meer op gaan focussen. Dat zou iedereen moeten doen.”

Een ander leerproces voor Wijndelts was de manier waarop Vrij Nederland omgaat met video. “Toen ik aantrad waren budgetten voor 2017 al bepaald en daarin was geen geld gereserveerd voor video. Ik heb toch nog wat geld vrijgemaakt voor twee pilots. In de ene lieten we Roxane van Iperen een column voorlezen, in de andere sprak een ex-nazi over zijn jeugd. Die pilots zijn allebei meer dan 2 miljoen keer bekeken op Facebook. En met de videocolumn van Roxane wonnen we zelfs een prijs voor online onderzoeksjournalistiek.”

De toekomst is video
Het succes van de pilots liet Wijndelts zien dat Vrij Nederland zich online meer met video bezig moet gaan houden. In 2018 is daarom extra budget vrijgemaakt, zodat VN met grotere regelmaat video’s kan maken. Bij Mindshakes – een inmiddels opgeheven online platform van NRC waar Wijndelts eerder de leiding had – leerde hij al deels hoe het niet moet. “Een video die ik daar maakte begon met tien seconden lang het beeld van een meeuw. Dat werkt niet. Online video moet snel zijn. Je moet in de eerste seconde al laten zien waarom iets relevant is.”

Andere tips: afstappen van het 16:9-formaat en je video’s voor sociale media vierkant maken. En altijd geschreven tekst gebruiken, zij het als ondertiteling of in groot formaat in beeld. “De kijker moet de video ook kunnen volgen zonder geluid. Als hij zijn oordoppen moet zoeken ben je hem kwijt.”

In video’s die uitleg geven bij de actualiteit – zoals onder andere NRC die maakt –  gelooft Wijndelts niet. Video moet iets toevoegen. “Ik wil daarom kijken of we ons in de toekomst meer kunnen focussen op online documentaires, vergelijkbaar met wat Laura Poitras in de Verenigde Staten doet met Field of Vision. Ik geloof dat we met online documentaires kwaliteitsjournalistiek kunnen verpakken op een manier die we nu misschien nog niet kennen in Nederland. Grote kans dat we daarbij op onze bek gaan. Maar ook dat hoort erbij.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Smart octo banner