website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

De online lessen van Theo van Vugt (Cobouw)

Nick Kivits — Geplaatst op woensdag 2 mei 2018, 16:59

Nieuws Nu steeds meer redacties online gaan werken steekt de vraag de kop op: wat werkt wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Theo van Vugt, hoofdredacteur van bouwvakblad Cobouw.

De website, die hing er bij Cobouw altijd een beetje bij. Totdat het in 1857 opgerichte vakblad voor de bouw circa een jaar geleden het roer omgooide. Internet first werd het credo, vertelt hoofdredacteur Theo van Vugt, die sinds maart 2017 bij het bouwblad met de scepter zwaait. “In de oude situatie kon belangrijk nieuws met gemak anderhalve dag bovenaan de site staan. We werkten heel erg vanuit de krantengedachte. Nu zetten we meteen alles online, van nieuws tot achtergronden en onderzoeken. Daar maken we vervolgens twee keer per week een krant van.”

Want hoewel Cobouw nu in eerste instantie een nieuwssite is met de krant als bijproduct, is die krant nog altijd erg belangrijk. In 2016 verdween hij kortstondig, toen toenmalig uitgever SDU (Cobouw werd eind 2016 overgenomen door Vakmedianet) besloot dat een dagelijkse krant niet meer uit kon en Cobouw omvormde tot magazine. Zonder succes. “Lezers waren gewend aan hun ‘krantje’ met nieuws. Een wekelijks tijdschrift voelde voor hen veel te veel als huiswerk. We zijn dus redelijk snel weer teruggegaan naar een krant, maar dan wel een die twee keer per week verschijnt.”

Een menselijker medium
Die krant wordt gevuld vanuit de website. Twee keer per week kiest de redactie de beste stukken van de site, en die worden vervolgens in de krant geplaatst. “Die werkwijze was voor de redactie, die gewend was kranten te maken, wel even wennen”, aldus Van Vugt. “‘Komt mijn stuk voor de site ook nog in de krant?’ vroegen ze regelmatig. Het heeft een half jaar geduurd en bij de een ging het sneller dan bij de ander, maar inmiddels is iedereen gewend.”

Een ander verschil met het oude krantentijdperk is dat Cobouw zich meer op de mensen is gaan richten. “We zijn persoonlijker geworden”, aldus Van Vugt. “We zijn altijd heel goed geweest in rapporten uitpluizen en daarover berichten. Maar wanneer we nu een bericht plaatsen over het aantal doden dat in een jaar tijd in de bouw is gevallen, gaan we verder dan alleen sec dat nieuws brengen. Zo hebben we in dit geval een van de ongelukken eruit gelicht en uitgediept, zodat we kunnen laten zien welke voor impact zo’n ongeluk heeft op mensen.”

De Cobouw-lezer is niet alleen bouwvakker maar ook mens, stelt Van Vugt, en wil graag lezen over mensen. Daarnaast is er meer plek voor best practises en terugblikken op het nieuws. En worden artikelen vooruit gepland. “Er is zoveel nieuws dat je de hele dag aan een stuk door zou kunnen tikken. Maar het is ook goed soms een stap terug te zetten en andere soorten artikelen te presenteren. Ook dat was voor onze redactie wennen.”

Gefaseerde betaalmuur
Meer online publiceren en minder offline verschijnen, heeft in potentie een flinke invloed op de inkomsten. Cobouw lost dat op met een gefaseerde betaalmuur. Bezoekers mogen één premium-artikel gratis lezen. Bij een tweede artikel wordt ze gevraagd zichzelf te registeren, wat ze gratis toegang geeft tot vijf artikelen. Willen ze daarna verder lezen, dan moeten ze een abonnement afsluiten.

De bezoeker “vangen”, noemt Van Vugt dat. Cobouw probeert dat op meer manieren te doen. Bijvoorbeeld door bij te houden welke onderwerpen ze volgen, en hen content aan te bieden die bij hun interesses past. Van Vugt: “Leest iemand veel berichten over duurzaamheid, dan hebben ze wellicht ook interesse in een whitepaper of evenement over dat onderwerp. Dat doen we nu een stuk gestructureerder dan voorheen.”

Ook gestructureerder is het zoeken naar verbetering. Naast de redactie draait sinds de overgang naar online een zogeheten audience developer mee. “Dat is iemand die zich vooral bezig houdt met de technische kant. Hij kijkt of berichten goed getagd zijn, of ze geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines en houdt bij wat voor type koppen goed werken. De redactie is van nature heel erg inhoudelijk georiënteerd. De audience developer probeert hen op te voeden zodat artikelen ook online goed gevonden worden. Want dat is anno 2018 minstens net zo belangrijk.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.