— maandag 29 januari 2018, 15:00 | 0 reacties, praat mee

De online lessen van Perry Feenstra (RTL Z)

Perry Feenstra (rechts), in gesprek met Villamedia-hoofdredacteur Dolf Rogmans. Foto: Truus van Gog

Nu steeds meer redacties online gaan werken steekt de vraag de kop op: wat werkt wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Perry Feenstra, chef economie bij RTL Nieuws en RTL Z.

Meer focus op online en minder op televisie. Met dat idee gooide RTL Z in april vorig jaar het roer om, nadat de zender in zijn eerste jaar te snel van start was gegaan. Waar voorheen tv-items gemaakt werden die vervolgens naar internet werden gebracht, doet RTL Z het nu precies andersom: items worden voor internet gemaakt en gaan dan naar tv. “Vol gas op online”, noemt Perry Feenstra het. En die keuze heeft zijn vruchten afgeworpen, stelt de chef economie van RTL Nieuws en RTL Z.

Feenstra: “We richten ons op ondernemende mensen. De kijker die je overdag op tv trekt, is doorgaans niet de persoon met een drukke, ondernemende baan. Veel van onze kijkers waren al wat ouder. Toen we overstapten naar online veranderde dat. Onze doelgroep werd jonger, en ook vrouwelijker. Want hoewel we de naam hebben een mannenzender te zijn, zijn we dat niet.”

Van kliks naar kwaliteit
In 2017 groeide het bereik van het in 2015 opgerichte RTL Z volgens Feenstra met meer dan 170 procent. Dat is het resultaat van een forse focus op bereik. “We zijn in eerste instantie de kliks gaan opzoeken. Snelle content die niet duur is om te maken. Dat betekende wel dat we wat hebben in moeten boeten aan kwaliteit. Dat werkte goed. Toen we eenmaal ons publiek wisten te bereiken zijn we meer gaan inzetten op kwaliteit en inhoud.”

Om die stap naar meer kwalitatieve content te maken, moest RTL Z volgens Feenstra eerst leren hoe online video nou precies werkt. En dat vereiste constante bijsturing. “We probeerden eerst televisie te maken, en dat gewoon online te zetten. Dat werkte niet. Bij televisie hebben items soms een lange aanloop. Op internet heeft de kijker daar geen geduld voor. Hij wil meteen zien wat hij krijgt.”

Online consumeren
Door te kijken naar de manier waarop consumenten online nieuws consumeren, leerde RTL Z zijn online doelgroep steeds beter bedienen. Vooral explainer video’s – filmpjes die uitleg en duiding bieden – doen het volgens Feenstra goed. En dat is volgens hem te danken aan de tv-ervaring van de redactie. RTL Z koos er bij zijn ommezwaai namelijk voor om huidige redacteuren om te scholen, in plaats van ze te vervangen door nieuwe, jonge medewerkers.

“Hoe je iets goed uitlegt in video wordt enorm onderschat”, vindt Feenstra. “Zomaar als presentator voor een scherm gaan staan en wat plaatjes erbij plakken werkt niet. Wanneer beeld en gesproken tekst niet goed op elkaar aansluiten, dan leidt het beeld alleen maar af. Gelukkig hebben we hier bij RTL al dertig jaar ervaring met nadenken over hoe tekst en beeld samen horen te gaan. Dat geeft ons denk ik een flinke voorsprong.”

Traditioneel, maar dan online
Die voorsprong behouden, dat is het doel voor 2018. En dat betekent dat de kwaliteit weer verder omhoog moet, zowel journalistiek gezien als op het gebied van beeldkwaliteit. “We sturen soms redacteuren op pad met een iPhone en externe beeldstabilisator. Dat levert prima video op voor online, waar de lat wat beeldkwaliteit betreft toch lager ligt. Maar ook goed bedoelende amateurs doen dat steeds vaker. Wij moeten telkens anderen voor blijven.”

Eén manier waarop Feenstra dat wil doen: toch weer redelijk traditionele televisieprogramma’s gaan maken voor internet. Maar dan wel op een online manier. Feenstra: “We hebben in december De Grote Cryptoshow gebracht. Kijkers konden daarin live mee-chatten, als ze zich registreerden. Dat werkte zo goed, dat we de inschrijving op een gegeven moment moesten sluiten. We willen dat in de toekomst vaker gaan doen.” De tweede Grote Cryptoshow staat inmiddels op de planning, en vindt dinsdag 30 januari plaats.

Registreren om mee te kunnen chatten tijdens een uitzending levert nog een mooie bijkomstigheid op, volgens Feenstra. Iedere inschrijver levert RTL Z data op, die iets zegt over wie de kijker is. Zo kan de zender zijn kijker nog beter leren kennen. “En zo kunnen we onze programma’s nog beter aan laten sluiten op de doelgroep.”

cop 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.