website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

De online lessen van… Lisette van Eijk (VICE)

Nick Kivits — Geplaatst op donderdag 4 oktober 2018, 13:45

VICE / Rebecca Camphens

VICE / Rebecca Camphens

Nieuws Nu steeds meer redacties online gaan werken steekt de vraag de kop op: wat werkt wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Lisette van Eijk, interim hoofdredacteur bij VICE.

Meebewegen met waar de doelgroep zich bevindt. Dat is wat VICE online, en wat het merk altijd al gedaan heeft. Sinds het merk in 1994 als tijdschrift begon, heeft het zijn aanwezigheid op het web steeds verder zien groeien. VICE.com werd in 1996 gelanceerd (onder de naam Viceland.com) en inmiddels staat VICE zo synoniem voor het web dat je je zou kunnen afvragen of het originele blaadje nog wel op papier bestaat (het antwoord: ja).

“VICE heeft een flinke evolutie meegemaakt”, zegt ook Lisette van Eijk. Sinds een half jaar bekleedt ze de rol van interim hoofdredacteur bij Vice Nederland, dat alweer twaalf jaar geleden werd opgericht. Van Eijk werkt er in totaal 4,5 jaar. “We zijn al heel lang een online first bedrijf. Daardoor hebben we ook nooit het probleem gehad wat veel redacties nu hebben. Die moeten nog uitvinden wat voor hen online werkt. Bij ons is dat iets wat gewoon zo gegroeid is.”

Live content en festivals
Dat VICE zijn doelgroep online zo goed weet te vinden komt voor een deel door de leeftijd van de redacteuren. Met een gemiddelde van 28 jaar staan ze midden in de doelgroepsleeftijd (18 tot 35) van hun medium. “We maken online dezelfde ontwikkelingen mee als hen. Waar Facebook voor onze doelgroep een paar jaar geleden nog belangrijk was, is het nu meer een medium voor moeders en bedrijven geworden. Onze lezers zitten op Instagram en Snapchat. En dus zitten wij daar ook.”

Die transitie betekent weer nadenken over andere manieren van content aanbieden. Want hoewel VICE niet vies is van lange verhalen op de website (“We zijn ervan overtuigd dat het niet allemaal kort, kort, kort hoeft op internet. Het is niet zo dat mensen alleen in de trein consumeren.”), zijn Instagram en Snapchat vooral beeldgedreven media. “We experimenteren daarom veel. We maken bijvoorbeeld beeldverhalen op Instagram Stories, waarbij volgers omhoog kunnen swipen om het hele verhaal op de website te lezen. Dat werkt goed.”

Een ander experiment: live content maken op festivals. En polls inzetten op Snapchat om te zien of een onderwerp leeft onder de doelgroep. “We hebben dat bijvoorbeeld ingezet om te peilen hoe wijdverbreid het gebruik van spierverslapper Xanax onder jongeren was. Daar waren namelijk weinig tot geen cijfers over bekend.”

Ruimte voor specifieke content
Vanwege de duidelijke doelgroep weten bezoekers van VICE ook vrij goed wat ze aan het medium hebben. Dat zit hem ook in het gebruik van verticals: subsites die zich helemaal toespitsen op één onderwerp. Zo draait het op Motherboard allemaal om tech, vind je op Noisey verhalen over muziek en gaat het op Munchies alleen maar over eten en drinken. Van Eijk: “Omdat je online uitgeeft hoef je je niet altijd een zo groot mogelijke publiek aan te spreken. Er is meer ruimte om content te maken voor een hele specifieke groep lezers.”

Via welk kanaal die lezers hun verhaal krijgen voorgeschoteld is volgens Van Eijk heel erg afhankelijk van het verhaal zelf. Wanneer VICE een onderwerp wil uitdiepen kijkt de redactie volgens haar altijd eerst welke vorm daar het best bij past. Is dat een lap tekst (de gemiddelde tekstlengte van VICE-artikelen is 1500 woorden), een lange documentaire, een korte video op bijvoorbeeld YouTube of een hyperkort filmpje op Instagram? “Het is maar net op welk kanaal we denken dat het onderwerp het best uit de verf komt en waar onze lezer het verwacht. Daar zetten we op in.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Journalist van het jaar 2018

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.