foj 2019

— woensdag 17 april 2019, 16:45 | 0 reacties, praat mee

De online lessen van… Henk Ruijl (Omroep West)

Omroep West-hoofdredacteur Henk Ruijl

Wat werkt online wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties. In deze aflevering: Henk Ruijl, hoofdredacteur van Omroep West.

Een les in nederigheid, noemt Henk Ruijl de digitale vergaderingen die zijn redactie sinds 2,5 jaar wekelijks voert via Facebook. Kijkers, luisteraars en lezers van de kanalen van de omroep kunnen aanhaken bij die vergaderingen en zelf onderwerpen inbrengen. “Als journalist denk je al snel dat je weet wat er speelt in je regio. Maar ons publiek komt telkens opnieuw met onderwerpen waar wij nog niet aan hebben gedacht. We worden elke week weer verrast.”

Dat betrekken van het publiek bij het journalistieke proces is iets wat Ruijl de komende tijd meer wil gaan doen. Na anderhalf jaar als interim-hoofdredacteur staat hij sinds 1 februari officieel aan het hoofd van Omroep West, dat in 2018 online de snelst groeiende regionale omroep van Nederland was. Een van zijn belangrijkste taken: de werkwijze van de redactie flink veranderen.

Verhalen toespitsen op kanalen
Per 1 juni worden de online kanalen van Omroep West leidend. De omroep plaatst vanaf dat moment niet langer tv-items online (“We zijn niet het eerste mediabedrijf dat ontdekt dat dit absoluut niet werkt”), maar gaat video’s en posts toespitsen op de kanalen waarop ze worden uitgezonden. “We gaan tv en radio niet vergeten. Dat zijn nog steeds hele belangrijke kanalen voor ons”, aldus Ruijl. “Maar als je je verhalen beter toespitst op je kanalen, bereik je het publiek beter.”

Ruijl geeft toe dat dat laatste anno 2019 geen wereldschokkende realisatie is. “We hebben het wiel zeker niet uitgevonden. De afgelopen twee jaar hebben we met de redactie al pratende geleerd waar we de komende jaren naartoe moeten. We zijn in Noorwegen, Zweden en Denemarken gaan kijken hoe de media het daar doen, reizen sinds een paar jaar naar het SXSW-festival in de VS en hebben ook ons licht bij andere Nederlandse media opgestoken. Wat we daar geleerd hebben gaan we nu toepassen.”

Voor de nabije toekomst betekent dat nog meer samenwerken met lokale omroepen én de landelijke NOS, maar ook werken aan technieken als gepersonaliseerd nieuws. “We doen samen met de andere regionale omroepen onderzoek naar de mogelijkheden daarvan. Hoe het er precies uit gaat zien is nu nog niet helemaal duidelijk. Maar we willen het dit najaar uitrollen.”

Vraaggestuurd werken
De journalistiek in de regio beter maken. Dat is wat Ruijl wil. En dat betekent meer op de feiten gaan zitten. “We gaan ons minder richten op wat mensen van een gebeurtenis vinden, maar meer op wat er nou gebeurt. En we gaan meer vraaggestuurd werken. We willen het publiek nog meer gaan betrekken bij ons proces. Je moet het niet zien als een geval ‘u vraagt, wij draaien’, waarbij we alleen maar gaan maken wat ons publiek wil zien. We gaan vooral nóg meer contact zoeken met ons publiek.”

Ruijl wil het publiek meer inzicht geven in de werkwijze van de redactie. “We merken bij onze Facebook-vergaderingen dat ons publiek dat heel erg waardeert. Maar het houdt ons zelf ook scherp. We moeten immers wekelijks verantwoording afleggen over onze keuzes. Dat gaan we nog meer doen, ook op andere manieren. Bijvoorbeeld zoals we deden toeen het Haagse raadslid Willie Dille vorig jaar zelfmoord pleegde. Toen hebben we uitgelegd hoe we met dit soort moeilijke zaken omgaan als redactie. Door het publiek mee te nemen in je proces kun je jezelf als omroep onderscheiden.”

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.