website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

De online lessen van Debby Nobel (Veronica Magazine)

Nick Kivits — Geplaatst op woensdag 28 februari 2018, 16:45

Nieuws Nu steeds meer redacties online gaan werken steekt de vraag de kop op: wat werkt wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Debby Nobel, hoofdredacteur van Veronica Magazine.

Eén merk, twee digitale kanalen. Dat is bij Veronica Magazine eigenlijk al het geval sinds december 2014, toen het grootste entertainment-magazine van Nederland zijn Superguide lanceerde. De gids vertelt internetters, facebookers en app-gebruikers sindsdien dagelijks wat ze écht moeten zien. Met als gevolg dat het ‘eigen’ digitale kanaal – Veronica Magazine – wat ondergesneeuwd raakte.

Dat gaat Veronica Magazine in april anders doen, vertelt hoofdredacteur Debby Nobel. Eind 2017 besloot de redactie weer aandacht te gaan besteden aan beide kanalen. “We merkten dat we met Veronica Superguide een aanvullende doelgroep bereikten: de netflixer van 20 tot 45 die lineaire tv er af en toe nog bij kijkt”, aldus Nobel. “Die doelgroep wil graag op de hoogte zijn van alles rondom nieuwe films en series en is altijd op zoek naar verse kijk-inspiratie.”

Bredere doelgroep
De doelgroep van de papieren Veronica Magazine (wekelijks nog altijd goed voor een oplage van 250.000 exemplaren) is veel breder, wat ouder en meer gefocust op lineaire tv en entertainment in de breedste zin van het woord, aldus Nobel. Die bereiken met Superguide was dus lastig. “Door die andere doelgroep konden we Superguide niet meer goed inzetten als verlengstuk van het blad.”

Reden genoeg dus om veronicamagazine.nl in april opnieuw te lanceren, naast het inmiddels grotere veronicasuperguide.nl. En dat levert meteen een nieuw voordeel én een wijze les op, volgens Nobel. “Met twee platforms die ieder op hun eigen doelgroep zijn toegespitst kun je veel makkelijker en sneller groei realiseren dan met één heel breed online kanaal.”

(minder) Afhankelijk van Facebook
Een andere wijze les die Nobel – die drie jaar geleden aantrad als hoofdredacteur van het entertainmentblad – de laatste jaren heeft geleerd: je moet niet te afhankelijk willen zijn van Facebook. “Het onderwerp ‘horror’ scoort heel goed bij Superguide (met zo’n 89.000 volgers op Facebook bijna tien keer zo groot als Veronica Magazine, red.). Maar een post promoten lukt alleen als de foto’s die je daarbij zet niet te ‘vies’ zijn. Dat is bij horror al snel heel lastig.”

En dan zijn er nog die continue wijzigingen in het algoritme van het grootste sociale netwerk ter wereld, dat ervoor zorgt dat je als redactie steeds bij moet schakelen. Het liefst wil Nobel daarom minder afhankelijk zijn van Facebook. “We zetten daarom fors in op SEO-optimalisatie. Dat werkt: we zien het organisch bereik maandelijks omhoog schieten en ook het directe verkeer gaat gestaag omhoog. Dat steeds meer mensen “superguide.nl” intikken als ze de beste Scandinavische thrillers op Netflix zoeken vind ik echt mooi.”

1 reactie

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

  1. 1. S. Hiddinga, 16 maart 2018, 10:30

    Leuk stuk Debby!

Journalist van het jaar 2018

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.