— woensdag 28 februari 2018, 16:45 | 1 reactie, praat mee

De online lessen van Debby Nobel (Veronica Magazine)

Nu steeds meer redacties online gaan werken steekt de vraag de kop op: wat werkt wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Debby Nobel, hoofdredacteur van Veronica Magazine.

Eén merk, twee digitale kanalen. Dat is bij Veronica Magazine eigenlijk al het geval sinds december 2014, toen het grootste entertainment-magazine van Nederland zijn Superguide lanceerde. De gids vertelt internetters, facebookers en app-gebruikers sindsdien dagelijks wat ze écht moeten zien. Met als gevolg dat het ‘eigen’ digitale kanaal – Veronica Magazine – wat ondergesneeuwd raakte.

Dat gaat Veronica Magazine in april anders doen, vertelt hoofdredacteur Debby Nobel. Eind 2017 besloot de redactie weer aandacht te gaan besteden aan beide kanalen. “We merkten dat we met Veronica Superguide een aanvullende doelgroep bereikten: de netflixer van 20 tot 45 die lineaire tv er af en toe nog bij kijkt”, aldus Nobel. “Die doelgroep wil graag op de hoogte zijn van alles rondom nieuwe films en series en is altijd op zoek naar verse kijk-inspiratie.”

Bredere doelgroep
De doelgroep van de papieren Veronica Magazine (wekelijks nog altijd goed voor een oplage van 250.000 exemplaren) is veel breder, wat ouder en meer gefocust op lineaire tv en entertainment in de breedste zin van het woord, aldus Nobel. Die bereiken met Superguide was dus lastig. “Door die andere doelgroep konden we Superguide niet meer goed inzetten als verlengstuk van het blad.”

Reden genoeg dus om veronicamagazine.nl in april opnieuw te lanceren, naast het inmiddels grotere veronicasuperguide.nl. En dat levert meteen een nieuw voordeel én een wijze les op, volgens Nobel. “Met twee platforms die ieder op hun eigen doelgroep zijn toegespitst kun je veel makkelijker en sneller groei realiseren dan met één heel breed online kanaal.”

(minder) Afhankelijk van Facebook
Een andere wijze les die Nobel – die drie jaar geleden aantrad als hoofdredacteur van het entertainmentblad – de laatste jaren heeft geleerd: je moet niet te afhankelijk willen zijn van Facebook. “Het onderwerp ‘horror’ scoort heel goed bij Superguide (met zo’n 89.000 volgers op Facebook bijna tien keer zo groot als Veronica Magazine, red.). Maar een post promoten lukt alleen als de foto’s die je daarbij zet niet te ‘vies’ zijn. Dat is bij horror al snel heel lastig.”

En dan zijn er nog die continue wijzigingen in het algoritme van het grootste sociale netwerk ter wereld, dat ervoor zorgt dat je als redactie steeds bij moet schakelen. Het liefst wil Nobel daarom minder afhankelijk zijn van Facebook. “We zetten daarom fors in op SEO-optimalisatie. Dat werkt: we zien het organisch bereik maandelijks omhoog schieten en ook het directe verkeer gaat gestaag omhoog. Dat steeds meer mensen “superguide.nl” intikken als ze de beste Scandinavische thrillers op Netflix zoeken vind ik echt mooi.”

cop 2019

Praat mee

1 reactie

S. Hiddinga, 16 maart 2018, 10:30

Leuk stuk Debby!

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.