website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

De online first learnings van Jaap van Zessen (AD)

Nick Kivits — Geplaatst op donderdag 7 december 2017, 14:47

Nieuws

Nu steeds meer redacties online first gaan steekt de vraag de kop op: wat werkt wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Jaap van Zessen, chef digitaal bij het Algemeen Dagblad en de regionale kranten van ADR Nieuwsmedia.

Schaalgrootte en bereik, daar draait het online om bij het AD. De wat oplage betreft grootste krant van Nederland – in ieder geval als je alle regio-titels van Persgroep-dochter ADR Nieuwsmedia meetelt – publiceert op een gemiddelde dag zo’n 600 artikelen op zijn website. “Met zo veel artikelen moeten we goed nadenken over onze strategie”, vindt Jaap van Zessen. De analist is sinds afgelopen oktober chef digitaal bij het AD en de regionale kranten van ADR Nieuwsmedia. “En daar worden we steeds beter in.”

Een extra slag maken
Die strategie verschilt volgens Van Zessen – die eerder al door het AD werd ingezet om de socialemediastrategie van de krant te analyseren – per artikel. Samen met zijn achtkoppige team houdt hij overzicht over de website. “We kijken op welk kanaal een verhaal het best tot zijn recht komt. Is dat op onze eigen website, of bijvoorbeeld op Facebook? Vervolgens rollen we een verhaal daar uit. Het doel bij externe kanalen is wel altijd lezers naar onze eigen site te brengen. Daar kunnen we zien wie ze zijn.”

Van Zessen en zijn team zijn ook degenen die de verhalen op de AD-site verrijken, bijvoorbeeld door een video of een kaart toe te voegen. Belangrijk daarbij is dat inmiddels alle redacteuren van ADR Nieuwsmedia zélf hun artikelen online kunnen zetten. “Dat is een van mijn belangrijkste learnings: door redacteuren zelf stukken online te laten zetten kan een gespecialiseerd team zich focussen op het beter maken van dat werk. Wij maken een extra slag bovenop het werk van onze collega’s. Die houden zo tijd over voor hun echte werk: het maken van goede journalistieke stukken.”

Door data gedreven
De volgende stap volgens Van Zessen: keuzes maken. Dat zit hem niet per se in wat het AD wel en niet online doet (de krant zet veel van zijn artikelen gewoon online), maar wel in wat wanneer gepubliceerd wordt. “We hebben vooral in de ochtend een enorme piek aan artikelen. Dat komt omdat dan de krant verschijnt. We willen niet dat andere media een op ons werk gebaseerd stuk eerder online hebben staan dan wij. Maar we moeten wel beter gaan spreiden. Daar zijn we ook al een beetje mee begonnen: zo plaatsen de column van Angela de Jong tegenwoordig een dag eerder online.”

Om inzicht te krijgen in wat werkt en wat niet laat Van Zessen zich leiden door data. De chef digitaal wil de komende periode in kaart brengen wat voor type artikelen op welke tijdstippen het best bekeken worden, om daar vervolgens een publicatieplan op af te stellen. “Data kan je veel leren over het gedrag van je lezer. Het moet ons laten zien wanneer we welk stuk het beste kunnen brengen. Aan de hand daarvan kunnen we kijken wat we voortaan niet meer gaan doen. Maar we blijven hoe dan ook het grote brekende nieuws altijd gelijk online zetten. Daar ontkom je niet aan als nieuwsmerk.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.