— vrijdag 22 maart 2019, 11:00 | 0 reacties, praat mee

7000 voorinschrijvingen nodig voor lancering Deining Magazine

© Jonathan Andrew

De ANWB mag dan de stekker uit Waterkampioen trekken – in april verschijnt het laatste nummer van wat 92 jaar lang het grootste watersportblad van Nederland was – de makers ervan zijn verre van bereid om de bootjes vaarwel te zeggen. Jim Post (redacteur) en Arno Beuken (eindredacteur en interim-hoofdredacteur) werken aan een nieuw watersportblad. Bij voldoende animo gaan ze verder waar de Waterkampioen ophoudt, met een fonkelnieuwe titel: Deining Magazine.

Dat van die nieuwe naam was niet per se de bedoeling. Het duo had het liefst de titel inclusief de 14.000 abonnees van de Waterkampioen overgenomen, maar omdat het woord ‘kampioen’ erin verweven zit, wilde de ANWB dat niet. Post: ‘Dat was jammer. Vorig jaar verkocht de ANWB het blad Promotor, dát kon wel. Wij beginnen noodgedwongen bij nul. Maar we hebben vele jaren Waterkampioen als onze CV.’

Beuken en Post groeiden op met boten. Beuken vierde in zijn jeugd vakanties op de familieboot bij de Biesbosch of zeilde in Friesland. Post komt uit een maritiem nest, en studeerde scheepsbouwkunde. Boten, zegt Post, daar ligt hun expertise, maar ook hun hart. ‘Als het over boten gaat, ben ik een prater. Als het over andere dingen gaat, niet. Ik heb ook nooit gedacht: valt er wel genoeg over te schrijven?’

Het tweetal gelooft dan ook heilig in een markt voor een goed watersportblad. ‘Juist anno nu, in een tijd waarin je heel veel online kunt vinden, komt er altijd een moment dat je het naadje van de kous wilt weten en op zoek gaat naar betrouwbare informatie. Dat is wat special interest moet zijn: méér dan het algemene gratis werk.’

Deining neemt de goede dingen uit de Waterkampioen mee, maar er verandert ook een hoop. Post: ‘Online is de Waterkampioen bijvoorbeeld nooit uit de verf gekomen. Daar ligt voor ons een grote taak.’ Wat ze terug willen is een redactieboot. De Waterkampioen had ‘m sinds jaar en dag. De boot fungeerde als testplatform en als marketing tool. ‘Lezers, redacteuren, adverteerders. Alles kwam bij elkaar op die redactieboot. Dat is zo sterk, dat laten we niet liggen.’

Mensen uit de watersportwereld feliciteren Post en Beuken al regelmatig met de nieuwe titel. Maar dat is voorbarig, zegt Post. ‘Dan zeg ik: zonder u komt er geen Deining. Er is nog niets.’ Er zijn 7000 voorinschrijvingen nodig om van start te kunnen gaan. In mei beslist het duo of de trossen los kunnen. ‘Ik vind het wel een moderne gedachte dat je inschrijving van invloed is op het ontstaan van het platform. Dan ben je niet zomaar abonnee, maar kun je op een feestje zeggen: ik heb ervoor gezorgd dat dit blad bestaat.’

Lees ook:
ANWB stopt met 92 jaar oude uitgave Waterkampioen (28 februari 2019)

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.