— dinsdag 13 december 2016, 09:00 | 2 reacties, praat mee

De laatste Vrij Nederland

Vrij Nederland is van weekblad maandblad geworden. HP/De Tijd ging het opinieblad in 2012 voor. De overeenkomsten zijn opvallend. In beide gevallen gingen uitgever en redactie tot voorbij het gaatje om het blad in stand te houden. Vervolgens werd er met een afgeslankte, edoch nog heel behoorlijke redactie, een maandblad in de markt gezet. En mocht de analogie aanhouden, dan wacht VN nog een paar bezuinigingsronden. Hoofdredacteur Tom Kellerhuis van HP maakt het blad inmiddels bijna in zijn eentje. En de oplage groeit weer van laag naar iets meer dan laag. Het klinkt allemaal wat cynisch, maar het voorland van VN is niet iets om vrolijk van te worden. Dat was het laatste nummer overigens wel. Mooie interviews en reportages van een niveau die je elke week wel wilt lezen. Helaas.

Vrij Nederland, laatste weekblad, € 6,95

cop 2019

Praat mee

2 reacties

HP/De Tijd, 13 december 2016, 13:05

Beste Dolf,

wat een vreemd en tendentieus stukje weer over Vrij Nederland dat bijna uitsluitend over HP/De Tijd gaat.  Er staan voor zo’n korte tekst nogal wat foutieve beweringen in. Ik maak HP/De Tijd namelijk helemaal niet bijna in mijn eentje, weliswaar met een kleine kernredactie, maar tevens met een bont en groot gezelschap van aloude en gewaardeerde medewerkers (veelal ex-redacteuren) en nieuwe talenten, illustratoren en fotografen. Je suggestie dat de oplage van laag naar iets meer dan laag is gegroeid klopt ook voor geen meter: we zijn vorig jaar ruim 23 procent gegroeid naar gemiddeld 27.600 verkochte exemplaren per editie, en daarmee is onze oplage hoger dan die van de meeste mannenbladen en ver voorbij die van Vrij Nederland. Dat jij daar niet vrolijk van wordt, laat onverlet dat hier juist buitengewone vrolijkheid en vertrouwen heerst, we zwarte cijfers schrijven en zelfs met de makers van HP/De Tijd onlangs de nieuwe prachttitel ZUS hebben gelanceerd, ‘s werelds eerste glopinie.  Ik heb twee weken geleden nota bene een stuk bij jullie ingeleverd op verzoek geschreven voor de papieren editie van VillaMedia over het werken met een kleine kernploeg waarin je het allemaal nog eens rustig kunt nalezen. Het is mij een raadsel dat de hoofdredacteur van VillaMedia, die bovendien in de jury zit van de Mercurs 2016, zich zo slecht geïnformeerd uitlaat over een blad dat juist laat zien dat er - mits strak georganiseerd - nog een heleboel moois te halen valt in de papieren journalistiek. Ik wens de collega’s van Vrij Nederland dan ook veel succes met het nieuwe maandblad.

Met vriendelijke groet,

Tom Kellerhuis
hoofdredacteur HP/De Tijd

Dolf Rogmans, 13 december 2016, 14:49

Dag Tom,

Het is maar hoe je het leest. Ik heb jouw verhaal bij ons natuurlijk gelezen en lees daar het plezier waarmee je het magazine maakt en dat er meer exemplaren worden verkocht. Hulde.
Waar ik het tegen af zet, zijn de vervlogen tijden met oplagen van boven de 50.000 exemplaren en redacties van boven de 30 mensen vast (plus dat leger aan freelancers).
Ik zie dat HP/De Tijd zich aan de nieuwe tijd heeft aangepast en daarbinnen zijn weg weer weet te vinden, maar met hele andere cijfers.
En ik schrijf dat ik denk dat Vrij Nederland die weg nog niet helemaal heeft afgelegd. Het afleggen van die weg is niet vrolijkmakend. Ik gun het ze in elk geval niet.
Het daarna de weg omhoog vinden weer wel. Voor zowel HP/De Tijd als hopelijk VN.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.