word studentlid

— woensdag 27 maart 2024, 07:00 | 6 reacties, praat mee

Column: De kaf van het kunstmatig koren

Column: De kaf van het kunstmatig koren
Foto: Duco de Vries - © Nick Kivits

Kunstmatige intelligentie (AI) is zowel een dankbaar als ingewikkeld onderwerp. Dankbaar omdat er met name de laatste anderhalf jaar zó veel in gebeurt, dat je er als journalist eindeloos over kan blijven berichten. En ingewikkeld... nou ja, om precies dezelfde reden. Laatste wijziging: 28 maart 2024, 09:03

De AI-trein dendert maar door. Er gaat bijna geen week voorbij zonder dat nieuwe AI-tools worden gelanceerd of dat de koplopers in het veld een nieuwe update aankondigen. De persberichten ronken. De voorbeelden die aantonen wat de tools (zouden) kunnen zijn indrukwekkend. En de honderden techgoeroes die zijn uitgegroeid tot AI-evangelist zijn enthousiaster dan een kind op Pakjesavond.

In die stroom aan AI-nieuws is het makkelijk verzuipen. En veel van de zwembandjes die er zijn om de consument te helpen drijven, zijn lek en onbetrouwbaar. Ze worden opgeblazen door al die AI-evangelisten die de hype levend houden en verder opkloppen, zodat ze hun cursussen en lezingen kunnen verkopen. Want zonder zo’n cursus of lezing, ga je kunstmatige intelligentie ‘echt. niet. snappen.’

Probeer daar maar eens doorheen te prikken, terwijl ook het dagelijks leven doordendert. Zelfs als journalist met kennis van AI en de achterliggende systemen, een neus voor hypes en een afkeer van marketingblabla (je snapt: ik heb het over mezelf) heb je daar een dagtaak aan. En eigenlijk zelfs meer dan een dagtaak.

Wat is het dan toch mooi dat we in Nederland nieuwsmedia hebben waar ze journalisten helemaal hebben vrijgespeeld om het kaf van het kunstmatige koren te scheiden. Om niet alleen de zin van AI te laten zien, maar ook vooral de onzin. En om de hypes door te prikken.. Mensen als Laurens Verhagen van de Volkskrant en Stijn Bronzwaer van NRC, om wat voorbeelden te noemen.

Eigenlijk is het vooral bijzonder dat andere media niet hetzelfde doen en (één/meer) verslaggever(s) volledig op AI zetten. Kunstmatige intelligentie is niet alleen een onderwerp dat ons de afgelopen anderhalf jaar bezig hield, het is een van de belangrijkste ontwikkelingen van onze tijd én van de toekomst. Nadat vrijwel iedere redactie (terecht) zijn eigen verslaggevers op klimaat aanstelde, moet hetzelfde gebeuren met AI. Die journalistieke blik op techniek hebben we keihard nodig!

De afgelopen 6,5 jaar schreef Nick Kivits in deze column en zijn nieuwsbrief over innovatie en technologie in de journalistiek. Dit is zijn laatste bijdrage en ook zijn nieuwsbrief stopt. Hij gaat zich vanaf nu (in ieder geval tot eind 2025) bij de NVJ volledig storten op zijn onderzoek naar de journalistieke arbeidsmarkt.

Bekijk meer van

artificiële intelligentie

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

6 reacties

Bart Brouwers, 27 maart 2024, 09:29

Dankjewel Nick voor al die mooie insights de afgelopen 6 jaar! Succes met je nieuwe project, maar ik hoop wel dat Villamedia iemand vindt om jouw belangrijke taak over te nemen.

Nick Kivits, 27 maart 2024, 12:59

Bedankt voor je mooie woorden, Bart.

Erik van Schaik, 27 maart 2024, 13:00

Helemaal mee eens, Nick! Big tech was het al en AI is nu ook een kennisgebied op zichzelf geworden. We hebben het met de vier opleidingen journalistiek ook als zodanig vastgelegd in ons Landelijk Opleidingsprofiel 2023. Dank voor al je waardevolle tips en artikelen tot dusver over de journalistieke arbeidsmarkt, zeer relevant ook voor de opleidingen!

Peter Olsthoorn, 28 maart 2024, 13:05

Dankjewel Nick! Fijn als een echte expert de test van de middelen doet waarvoor je zelf meestal geen tijd hebt. En Nick ging altijd open de discussie aan bij opbouwende kritiek, niet bij alle journalisten een vanzelfsprekende gewoonte.

Nick Kivits, 28 maart 2024, 17:22

Bedankt voor de mooie woorden, heren.

ilievski, 29 maart 2024, 08:54

Daar sluit ik me volledig bij aan, Nick. Ik ga je stukken missen, want het was telkens weer zeer waardevol. Succes met je onderzoek en studie!

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.