website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Daling printoplagen zet door

Lars Pasveer — Geplaatst in cijfers op dinsdag 23 september 2014, 11:36

Nieuws

De recentste HOI-oplagecijfers over het tweede kwartaal van 2014 laten een verdere daling zien bij de dagbladen en de meeste tijdschriften. De daling van de papieren oplage is niet automatisch een teken van slecht nieuws, meldt NRC Q. Er is een duidelijke trend waarneembaar naar digitaal, waar van sprake is van stijging van de ‘oplage’. De HOI-cijfers “laten onvoldoende zien hoe de krantensector - in een tijd van economische tegenspoed - zijn best doet om te vernieuwen”, aldus uitgevers. Glossy LINDA, omroepblad Max Magazine en sportblad Helden zagen hun oplagen stijgen. Er gaan stemmen op om oplagecijfers niet langer leidend te laten zijn, maar bereikcijfers (ongeacht print of digitaal) te vermelden. Dat zou volgens critici vertroebeling en ‘spin’ aan de cijfers (door bijvoorbeeld gratis weggegeven exemplaren mee te tellen in de oplagecijfers, red.) kunnen voorkomen. Meer bij NRC Q

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.