Daling nrc.next geen ‘Wijnberg-effect’
Het journalistiek wonder NRC Next lijkt bij de bekendmaking van de laatste oplagecijfers zijn glans verloren te hebben. "Vanaf de start in 2006 is nrc.next binnengehaald als het wonderkind van de Nederlandse media en als het bewijs dat jongeren echt wel voor kranten willen betalen. En dat sprookje leek nog uit te komen ook. Maar acht jaar later lijkt het sprookje in duigen te vallen", schrijft Piet Bakker, lector Crossmediale Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, op de site De Nieuwe Reporter.
“Het is verleidelijk om de oplagedaling van nrc.next vooral te wijten aan twee grote veranderingen die de krant de afgelopen jaren heeft doorgemaakt: het vertrek van hoofdredacteur Rob Wijnberg (september 2012) en de formule (begin 2013) waarmee de krant meer richting de Volkskrant moest opschuiven.’‘
‘‘Het probleem bij die redenering is dat de stagnatie al inzet voor het vertrek van Wijnberg en introductie van de nieuwe formule. Omdat vrijwel alle lezers van nrc.next een (jaar)abonnement hebben, kan zo’n snelle daling niet uitsluitend daaraan liggen. Het kan ook met andere zaken – het aflopen van iPad-abonnementen bijvoorbeeld – te maken hebben, of met de overstap van papieren naar digitale abonnementen. Wat je wel kan zeggen is dat het vertrek van Wijnberg en de nieuwe formule niet geholpen hebben de daling tegen te gaan”, constateert Bakker nuchter.
Praat mee