— woensdag 25 mei 2016, 09:22 | 0 reacties, praat mee

‘Dalende lijn special-interestbladen’

Stand van de Nieuwsmedia

Media-onderzoeker Piet Bakker concludeert dat de zogeheten special-interestbladen (voetbal, het koningshuis, beursnieuws, wetenschap, e.d.) het moeilijk hebben. Ook sterke merken als Autoweek, Voetbal International, Quest en Quote kampen met oplagedalingen.

Bakker, die zijn conclusies baseert op de NOM-cijfers, stelt dat er binnen het special-interestsegment veel gebeurt: veel titellanceringen, hypes en door wisselende interesses onder lezers soms korte levenscycli voor tijdschriften. “Ondanks veel lanceringen daalt in de meeste segmenten de totale oplage. Niet alleen doordat titels gestaakt worden, maar ook omdat de oplage van de overblijvende titels daalt”, aldus Bakker.

De meeste computerbladen rapporteren geen betaalde oplage meer en zijn in Bakkers duiding weggelaten. De kleinere sportuitgaven (over wandelen, hardlopen en bergsport) zien wel groei. Meer bij Stimuleringsfonds voor de Journalistiek

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.