‘Dalende lijn special-interestbladen’
Media-onderzoeker Piet Bakker concludeert dat de zogeheten special-interestbladen (voetbal, het koningshuis, beursnieuws, wetenschap, e.d.) het moeilijk hebben. Ook sterke merken als Autoweek, Voetbal International, Quest en Quote kampen met oplagedalingen.
Bakker, die zijn conclusies baseert op de NOM-cijfers, stelt dat er binnen het special-interestsegment veel gebeurt: veel titellanceringen, hypes en door wisselende interesses onder lezers soms korte levenscycli voor tijdschriften. “Ondanks veel lanceringen daalt in de meeste segmenten de totale oplage. Niet alleen doordat titels gestaakt worden, maar ook omdat de oplage van de overblijvende titels daalt”, aldus Bakker.
De meeste computerbladen rapporteren geen betaalde oplage meer en zijn in Bakkers duiding weggelaten. De kleinere sportuitgaven (over wandelen, hardlopen en bergsport) zien wel groei. Meer bij Stimuleringsfonds voor de Journalistiek
Praat mee