Corona veranderde het tv-kijken

Het tv-kijken is het afgelopen jaar flink veranderd, zo schrijft het AD. Uit interviews met omroepdirecteur Frans Klein (NPO), Peter van der Vorst, directeur content bij RTL, en Marco Louwerens, directeur Televisie bij Talpa, blijkt dat de behoefte van de kijker veranderde naarmate het coronajaar vorderde.
“Toen de coronacrisis zich aandiende, wilden mensen eigenlijk meteen goed worden geïnformeerd. Ze waren hongerig naar informatie, nieuws en kennis over corona. Over gezondheid, economie, de culturele sector,” aldus Klein in het AD. Hij paste de programmering aan met extra uitzendingen van EenVandaag, Nieuwsuur en de talkshow Op1, maar ook initiatieven als Frontberichten en Heimwee TV.
Ook RTL zag de kijkersaantallen bij nieuws -en actualiteitenprogramma’s omhoog schieten. “De pijlers onder onze programmering. Met zowel RTL Nieuws, Editie NL, Boulevard en de talkshows van Eva en Beau. We braken records wat marktaandeel betreft,” zegt Van der Vorst.
De behoefte van de kijker veranderde naarmate het coronajaar vorderde. “De tweede lockdown bracht een andere stemming met zich mee”, vervolgt Klein. “Er was al meer duiding over corona, maar mensen waren ook toe aan meer ontspanning.” Dat de kijker nu meer vermaak wil, beaamt ook Louwerens. “Groot entertainment en actualiteitenprogramma’s zijn genres die de consument altijd al aanspreken, maar sinds de uitbraak van Covid-19 helemaal. We hebben op deze behoefte met een mix aan verbindende, ontspannende en informatieve bestaande en nieuwe programma’s ingespeeld”, aldus Louwerens. SBS6 lanceerde daarom de afgelopen tijd programma’s als We Want More, Wie van de 3, Chateau Meiland en Marble Mania.
Praat mee