— maandag 20 februari 2017, 10:42 | 3 reacties, praat mee

‘Content maken kunnen we zelf ook’

Het campagneteam van GroenLinks probeert met ‘apptivisme’ en een uitgekiende sociale mediastrategie het maximale uit zijn achterban te halen. Coör­dinator grassroots & digital Sybren Kooistra: ‘We hebben de media éigenlijk niet meer nodig.’

Praat mee

3 reacties

Willemijn de Koning, 20 februari 2017, 17:14

Je zult via social media tocht echt alleen degene bereiken die je al via social media heeft gevonden en wil volgen. De mensen die je nog niet kennen, bereik je alleen met andere media.

Sybren kooistra, 21 februari 2017, 00:41

Elke journalist die langskomt stelt herhaaldelijk de vraag “dus de journalistiek doet er niet meer toe?” op zoek naar een kop. Zo ook Frans. En ik geef eerlijk antwoord: Natuurlijk wel, maar je kunt in principe (!!) tegenwoordig zonder. De broodnodige nuance is niet in dit stuk terug te vinden. Ook is het spijtig dat ik (a) vroeg om aanpassing en (b) vroeg het stuk nog te zien, op beide een “ja” als antwoord kreeg, maar nee het resultaat bleek.


Ik ben bijna vier journalist geweest. Vak gaat me aan ‘t hart. Maar social media biedt mogelijkheid massa te bereiken, zonder dat er een journalist tussenkomt. Wij bereiken wekelijks 2-3mln mensen via fb zonder die tussenkomst. Analyses van Facebook campagne Trump (maar ook anderen) geven reden tot zorg, over wat je daarmee KUNT bereiken. Dat maakt het hele eerlijke antwoord: Ja, je kunt in principe ook massa voor je laten stemmen - rol media is niet vanzelfsprekend

Tegelijkertijd is ‘t nu juist media die Trump kan dempen of zelfs stoppen, en alsnog de waarheid breder gedragen maken. Doen ze. Het is geen arrogantie van waaruit ik spreek. Het is een bezorgdheid en betrokkenheid: vooral fb is a whole new ballgame. En ja, ik ben van mening dat ‘de journalistiek’ dat spel beter moet doorkijgen en beter op moet inspelen. (maar wie niet).

Dat dit stuk vervolgens ook nog zonder wederhoor/nabellen door andere kranten wordt overgenomen met de tekst “media zijn niet meer nodig” -> dan schiet je als journalistiek medium volgens mij je doel voorbij. Dit is niet wat ik zei, niet wat ik bedoelde, niet wat ik vind.  - Sybren Kooistra

Frans Oremus, 21 februari 2017, 13:25

De gevraagde nuance in van Sybren zit in het stuk en is ook wel degelijk aangepast na lezing door hem. Ik heb niet alles gehonoreerd wat hij vroeg; hij leverde namelijk compleet nieuwe passages aan die in de plaats van mijn tekst zouden moeten komen.

Ik heb niét geantwoord op Sybrens vraag of hij ook het gecorrigeerde stuk nog een keer mocht lezen, in de veronderstelling dat iemand die vier jaar journalist is geweest wel weet dat dit hoogst ongebruikelijk is, en het altijd de journalist is die eigenaar van het verhaal blijft. Anders zou het voorlichting/pr worden en dat is het metier wat Sybren nu beoefent.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.