mgm nvj maart

— maandag 28 november 2016, 11:48 | 0 reacties, praat mee

‘Constructieve aanpak bevordert de journalistiek’

‘Constructieve aanpak bevordert de journalistiek’
Maren Urner | Kilian Rullkötter

Door middel van een geslaagde crowdfunding actie, werd afgelopen juni Duitslands eerste constructieve journalistieke platform gerealiseerd. De Duitse neurowetenschapper Maren Urner is een van de twee oprichters van het platform onder de naam Perspective Daily. Urners doel: nieuws verslaan én zoeken naar oplossingen om oude gewoontes te doorbreken en een betere toekomst te creëren. Vrijdag 2 december is Urner te gast als spreker bij Windesheims Constructive Journalism Conference. Als voorproefje alvast een interview met haar. Laatste wijziging: 28 november 2016, 13:40

Wat versta je onder constructieve journalistiek?
‘Bij constructieve journalistiek ga je een stap verder door vragen te stellen als: Wat nu? En: Hoe ziet de toekomst eruit? Er zijn ontzettend veel organisaties en mensen bezig met het zoeken naar oplossingen voor allerlei problemen die vandaag de dag spelen. Deze oplossingen en ideeën voor de toekomst worden uitgelicht in constructieve artikelen. Bij constructieve journalistiek zijn we niet gericht op negativiteit, maar op oplossingen. Als we vasthouden aan gewoontes zullen we ook dezelfde manier van denken behouden. Met een constructieve aanpak kun je hier verandering in brengen omdat je een completer beeld van de wereld presenteert en de nadruk legt op mogelijkheden. Er zijn trouwens verschillende benamingen, de een noemt het constructieve journalistiek, de ander kwaliteitsjournalistiek. Noem het hoe je het wilt noemen. Persoonlijk vind ik het label onbelangrijk, maar met een naam wordt het wel weer makkelijker om erover te praten.’

Een van de kritiekpunten op constructieve journalistiek is dat deze vorm niet objectief is en dus tegen de beginselen van het vak ingaat. Hoe kijk je hier tegenaan?
‘Objectiviteit is onmogelijk. Ik denk dat steeds meer journalisten zich dat realiseren. Wanneer je een onderwerp kiest, verlies je eigenlijk al je objectiviteit. Bij het opstellen van vragen maak je persoonlijke beslissingen (of organisatie gerelateerd) door bepaalde vragen wel te kiezen en andere niet. Alles is gekaderd en dat is helemaal niet erg, dat moest juist benut worden. Want je beïnvloedt er anderen mee, of je dat nou leuk vindt of niet. Wij, als vertegenwoordigers van constructieve journalistiek zien hierin juist de mogelijkheden om mensen op een positieve manier te beïnvloeden. Journalisten zouden niet bang moeten zijn om die verantwoordelijkheid op zich te nemen.’

Moet de traditionele journalistiek vervangen worden door constructieve journalistiek?
‘Ik zie het niet als vervanging maar als een aanvulling op de traditionele vorm van journalistiek. Wel ben ik ervan overtuigt dat een constructieve aanpak de journalistiek bevordert. Omdat je net iets verder kijkt en meer informatie geeft.’

Wat zijn de nadelen van constructieve journalistiek?
‘Het kost veel meer tijd. En dus uiteindelijk ook meer geld. Daarom is het belangrijk om na te denken over hoe je constructieve journalistiek financiert. Bijvoorbeeld door middel van advertenties of investeringen van non-profits of overheden. Vaak zie je bij constructieve journalistiek dat de lezers ervoor willen betalen. Gelukkig maar! Ook worden constructieve journalistieke platforms steeds bekender bij het publiek. Bijvoorbeeld De Correspondent. Dit vind ik echt een vooruitgang. Constructieve journalistiek is belangrijk omdat je met iedereen in gesprek gaat en daardoor ook iedereen gehoord wordt. Zeker nu met Brexit en Trump blijkt dat er groepen zijn die zich achtergesteld voelen. Daarom moeten we kijken naar hoe dit opgelost kan worden en wat voor mogelijkheden hieruit voortkomen.’

Is dat ook de reden dat je Perspective Daily hebt opgericht?
‘Ja zeker. Het begon allemaal samen met mijn studiemaatje Han Langeslag aan onze keukentafel. We spraken over de inspanningen die verschillende organisaties verrichten om bijvoorbeeld de klimaatveranderingen tegen te gaan. We vroegen ons af waarom dat soort ontwikkelingen zo weinig worden belicht in de media. Zulke stukken zijn voorpagina waardig. In plaats daarvan zien we geregeld artikelen over bekende mensen op de voorpagina. Terwijl thema’s als klimaatverandering en duurzaamheid iedereen beïnvloedt. Daarom dachten we, we moeten iets doen. We zijn ons gaan verdiepen in projecten met dezelfde uitgangspunten als die van ons en kwamen al snel in aanraking met De Correspondent, het Amerikaanse Solutions Journalism Network en andere internationale projecten. Hierdoor raakte we nog meer gemotiveerd. In Duitsland was er geen enkel platform dat op deze wijze te werk gaat dus namen wij het initiatief om daar verandering in te brengen. Simpelweg omdat het nodig is. Makkelijk is het niet. De Duitse cultuur verschilt enorm met de Nederlandse. Over het algemeen zijn Duitsers nogal koppig wanneer het gaat om verandering brengen in traditionele methodes. Daarom moesten we voorzichtig zijn. Gelukkig was er veel animo en konden we via een crowdfunding actie van start gaan.’

Je wil graag gewoontes doorbreken bij het publiek. Wat is er veranderd onder de lezers van Perspective Daily sinds de lancering in juni?
‘Allereerst vind ik het belangrijk om te benoemen dat gewoontes niet alleen dingen zijn als tanden poetsen of je hond uit laten. Het heeft ook te maken met hoe we de wereld zien. Perspective Daily bestaat nu vijf maanden en daarom hielden wij een enquête onder onze lezers om inzicht te krijgen in wat zij van Perspective Daily vinden. Een groot deel is aangesloten vanaf het begin, maar er zitten ook mensen bij die pas twee weken lid zijn. Een van de vragen was: Is er iets veranderd in jouw manier van denken? Driekwart van de ondervraagden gaf aan dat er daadwerkelijk verandering heeft plaatsgevonden in de manier van denken. Hier worden wij ontzettend blij van. Ons doel is echt om impact te hebben op onze lezers en het perspectief dat zij hebben op de wereld.’

Hoe bereik je een publiek in zo’n concurrerende markt met zo veel machtige en grote mainstream media?
‘Toen we begonnen hadden we het idee om bij verschillende media langs te gaan om te praten over de mogelijkheden om bijvoorbeeld een pagina in een krant te vullen met constructieve artikelen. Uiteindelijk besloten we om dit niet te doen omdat we vinden dat alles meer constructief zou kunnen zijn, en dus niet maar een gedeelte. Om terug te komen op het thema van gewoontes, het is altijd beter om helemaal vanaf nul te beginnen wanneer je iets nieuws opbouwt. Anders blijf je snel hangen aan oude manieren en vindt er uiteindelijk weinig verandering plaats. Daarom beschouw ik andere media ook niet als concurrentie. Met Perspective Daily hebben we een niche gevonden die in onze ogen benut moest worden. En zoals ik al eerder zei, we hebben Perspective Daily opgezet met behulp van crowdfunding dus alle investeringen kwamen vanuit het publiek zelf. Dat is vandaag de dag nog steeds zo, wij zijn advertentievrij.’

Tot slot, op welke manier draag jij je steentje bij tijdens het Windesheims Constructive Journalism Conference?
‘Er zijn twee paneldiscussies waaraan ik zal deelnemen. De eerste gaat over interviewen op een constructieve manier en de andere gaat over Community Building: het opzetten van een online gemeenschap waarin mensen continu interactie aangaan. Omdat alle ambassadeurs, om het zo maar even te noemen, van constructieve journalistiek hier samen komen zal er wel wat overlap zijn, maar ik ben ook heel benieuwd naar alle verschillende aanpakken. Ik hoop andere journalisten te inspireren om constructieve journalistiek toe te passen.’


Windesheim’s Constructive Journalism Conference vindt plaats op vrijdag 2 december van 9:00 tot 18:00.
Meer informatie en tickets vind je hier.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.