Commerciële zenders uiten zorg over koers Digital Single Market

Een koepelorganisatie voor commerciële tv-zenders in Europa heeft een brief gestuurd aan de Europese Commissie waarin wordt gepleit de Europese tv-markt niet volledig overhoop te halen in het kader van de zogeheten Digital Single Market. De Association of Commercial Television in Europe (ACTE) vreest beperkingen rond advertenties en wijzigingen in de vergoedingenstructuur.
De koepelorganisatie erkent de voordelen van een geharmoniseerde digitale Europese markt. Echter, een van de voorstellen betreft distributie van materiaal via satelliet, kabel en online. De Europese Commissie wil dat media ook over de grens bekeken kunnen worden en stelt een manier voor om de auteursrechten eenmalig in het ‘bronland’ te regelen. Daarna kan het materiaal Europa-breed worden gedistribueerd.
De commerciële zenders vrezen dat dit voorstel hen mogelijkheden ontneemt om geld te verdienen in internationale distributie. Ze waarschuwen dat het huidige voorstel nieuwe investeringen in Europese producties zal doen afnemen. ACTE roept verder op tot maatregelen om piraterij aan te pakken. Volgens ACTE is dat een ‘permanent probleem’ dat drukt op de omzet van 93 miljard van de Europese audiovisuele industrie.
Daarnaast protesteert ACTE tegen nieuwe belastingen voor leden op online activiteiten zoals video-on-demand en andere streamingdiensten. Partijen als Netflix en Amazon Prime, die enkel online opereren en geen traditioneel mediabedrijf in stand hoeven houden, zouden daar oneerlijk voordeel bij hebben. Meer bij ACTE
Praat mee