website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Coach Jolan Douwes over de freelancer in een dip

Jolan Douwes — Geplaatst op Saturday 10 November 2018, 10:15

© Truus van Gog

De Coach Dieneke (48) was al ZZP’er toen het woord nog niet bestond. Haar website vertoont een imposante rij tijdschriften, al bestaat het merendeel niet meer. Dieneke moet nieuwe opdrachten binnenslepen, maar acquisitie is niet haar sterkste kant. Ze besteedt haar spaargeld aan een kort loopbaantraject.

Dieneke ken ik van naam, ze heeft een mooie pen. De eerste keer dat we elkaar ontmoeten, klinkt ze nogal wanhopig. Als freelancer kan ze nauwelijks rondkomen. Ze is zo bang om haar opdrachtgevers te verliezen dat ze wel drie keer zo lang over haar stukken doet.

Door de misère heeft ze bijna geen verhaalideeën meer. Ze stuurt mails naar hoofdredacteuren met de vraag of ze werk hebben. Een link naar haar website moet hen overtuigen van haar journalistieke gaven. Zo werkt dat natuurlijk niet, in het beste geval krijgt ze een vriendelijk bedankje.

Voordat ze beter leert pitchen, gaan we uitzoeken wat haar specialismen zijn. Van welke onderwerpen weet ze meer dan een gemiddelde journalist? Wat kan ze het best: interviewen, reportages maken, bloggen? Bij welke kranten, websites en (vak)tijdschriften passen haar artikelen?

Zodra Dieneke weet hoe ze verder wil, gaan we daar opdrachtgevers bij zoeken. We vinden tijdschriften die aansluiten bij haar specialismen. Van sommige hebben we nog nooit gehoord. Dieneke krijgt de opdracht gedegen onderzoek te doen naar de bladen, hun doelgroep, marktstrategie en alles wat ze verder nog kan vinden. Dat kost tijd, maar die verdient ze terug.

Op LinkedIn zoeken we tijdschriftmedewerkers die we kunnen benaderen. Het helpt om 500+ connecties te hebben. Daar zit altijd wel iemand in de tweede of derde lijn bij. Dieneke ziet allerlei bekenden opduiken die haar verder kunnen helpen. Bij hen polst ze wie ze het best kan mailen met haar ideeën. In de tussentijd frist ze haar website en LinkedIn-profiel op.

Samen brainstormen we over onderwerpen. Misschien niet de taak van een coach, maar het levert wel een paar verrassende voorstellen op. Als huiswerk krijgt Dieneke de opdracht bij buitenlandse media te zoeken naar inspiratie voor verhalen. Ik ken iemand die daar de Franse L’Observateur voor doorspit.

Langzaam maar zeker verandert Dieneke’s moedeloosheid in enthousiasme. Zeker wanneer een nieuwe opdrachtgever ja zegt tegen een voorstel. Ze blijkt nog goed te kunnen onderhandelen ook. De volgende keer gaan we kijken wat ze er buiten het schrijven kan doen. Van de drie P’s waar het bij ondernemerschap om gaat – Poen, Pret en Prestige – verdient de eerste nog wat aandacht.

*De naam van ­Dieneke is om privacy redenen gefingeerd.

Tips van Jolan
• Verdiep je in je opdrachtgevers voordat je ze benadert.
• Breng je profielen op de sociale media op orde. Zet er voorbeelden van recent werk bij.
• Wees eerlijk over je opdrachtgevers. Een lange lijst is niet geloofwaardig.
• Laat je inspireren door media die je concurrenten niet volgen.
• Volg de workshop ‘Hoe werf je opdrachten’ van Mark Schotman bij NVJ Academy
• Leestips: 13 keer: pitchen doe je zo en 5 tips voor de gedroomde freelancer

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.