nvj corona

— woensdag 11 maart 2020, 13:37 | 0 reacties, praat mee

Clickbaitkoppen werken niet meer en hier lees je waarom!

© Illustratie: Paul Ryding

De kans dat je nog nóóit op clickbait hebt geklikt is vrijwel nihil. De lekker leesbare koppen (zoals ‘Deze cijfers mocht u van de overheid niet zien’) zijn zo geformuleerd dat ze je warm maken voor een verhaal, maar beloven vaak meer dan ze waarmaken. Ondanks de irritatie die dat bij groeiende groepen internetters opwekt, zijn ook media de afgelopen jaren clickbaitkoppen gaan inzetten om lezers te lokken.

Gek is dat niet. Clickbait speelt namelijk in op het beloningssysteem van ons brein. Evolutionair gezien is informatie belangrijk voor ons. Kort door de bocht: hoe meer informatie de oermens had over zijn omgeving, hoe groter zijn overlevingskansen. Vergaar je informatie, dan beloont je brein je daarvoor met een shot van het gelukshormoon dopamine.

Een clickbaitkop belooft je zulke waardevolle informatie te geven. En alleen al het vooruitzicht op die informatie zorgt ervoor dat er dopamine vrijkomt. Het is als jeuk waar je aan moét krabben, schrijft psycholoog Mike Brooks. Zelfs als je al weet dat het artikel achter de kop eigenlijk meer fastfood is dan een echte maaltijd.

Maar die tactiek is inmiddels aan het uitwerken, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Kansas en de Universiteit van Zuid-Florida (een samenvatting lees je hier). Lezers zijn inmiddels zo gewend aan (of verpest door) clickbait, dat ze niet meer verwachten dat dergelijke koppen naar relevante informatie leiden. En dus zijn ze minder geneigd ze aan te klikken. Wat volgens de onderzoekers beter werkt: samenvattende koppen. De klassieke nieuwskop dus, met net wat meer uitleggende informatie. Clickbaitkoppen kunnen in de prullenbak.

Bekijk meer van

Clickbait

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.