Businessmodel
Op het pleintje voor ons hotel staan een paar honderd mensen geïnteresseerd te luisteren naar een dame die de krant voorleest. Gisteren hadden we hetzelfde al eens gezien in een fabriekje, waar de hele krant werd uitgespeld door een voorlezer, die trots wist te melden dat hij dat al 23 jaar aan een stuk deed. En als de krant uit was, begon hij voor de zoveelste keer aan ‘De graaf van Montechristo’.
Razend actueel kon je het gelezene niet echt noemen: de volle voorpagina van de krant wordt immers bezet door het editoriaal, dat al een goede vijftig jaar bol staat van steeds dezelfde ideologische grote waarheden over de weldaden van het socialisme, de revolutie en de schandelijke praktijken van de grote vijand, het imperialisme. Ook al staat even verderop in het café de nieuwszender CNN op, maar die trekt nu even geen toeschouwers.
In het publiek staat broederlijk een politieagent naast een man met een T-shirt waarop de Amerikaanse vlag en de tekst ‘God bless America’ prijkt. Wat enigszins raar is, daar op dat marktplein in Cuba.
Het voorlees ritueel is wat gek, want de krant kan je ook voor een paar eurocenten kopen. En er staan ook geen analfabeten te luisteren, want ook al is het een ontwikkelingsland, het heeft wel de hoogste alfabetisatiegraad van de hele derde wereld. En sociale controle is er ook al niet mee gemoeid, want de jongeren in de groep maken me duidelijk dat ze ook elke dag het net afsurfen naar onafhankelijke bloggers en andere nieuwsbronnen. Ze willen gewoon zo veel mogelijk te weten komen, nieuwshongerig als ze zijn.
Veel werk is in de Granma, het officiële blad van de communistische partij, niet gestoken: een pagina editoriaal, twee pagina’s nieuws, een pagina cultuur, een pagina sport en twee pagina’s buitenland. En een paar onscherpe zwart-wit fotootjes en geen enkele advertentie. Geef me vijf redacteuren en ik steek hem in een half uur in elkaar, om de rest van de dag in de zon een mojito te gaan drinken. Of twee.
Al is het natuurlijk een businessmodel waar ik mijn uitgever nooit aan krijg.
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Praat mee