mgm nvj maart

— vrijdag 3 juni 2016, 11:18 | 1 reactie, praat mee

Buma/Stemra wil geld zien van sociale media

Buma/Stemra wil geld zien van sociale media

Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra richt zijn pijlen op sociale mediaplatformen als Facebook, YouTube en Soundcloud. Het afspelen van een populaire clip op Facebook levert die partij geld op. En daarvan zou een deel naar de maker moeten gaan. Sociale media hoeven niet te betalen voor het afspelen van die content zoals bijvoorbeeld radiozenders dat doen, omdat ze door Europese wetgeving gezien worden als doorgeefluik. Dat moet anders, vindt Buma/Stemra. In een brief aan de Europese Commissie pleit de auteursrechtenorganisatie samen met 2500 Nederlandse artiesten, fotografen en auteurs voor een wijziging in het auteursrechtelijk beleid. Laatste wijziging: 3 juni 2016, 17:51

Alle filmpjes die op sociale media worden afgespeeld zijn volgens Buma/Stemra goed voor zo’n 5 miljard euro aan reclame-inkomsten. ‘Als iemand geld verdient met dat materiaal, dan is het logisch dat de rechthebbende daarin meedeelt’, verklaart lobbyist Robbert Baruch aan het Financieele Dagblad. Volgens Baruch moet er wetgeving komen die platformen als YouTube en Facebook verplicht om te onderhandelen met aanbieders. Ook een standaardlicentie behoort volgens hem tot de mogelijkheden. ‘Per liedje, per advertentie of per keer dat er wordt gekeken.’

Bekijk meer van

Recht BumaStemra

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

karel hille, 5 juni 2016, 19:58

Buma/Stemra is een criminele bende
Het moet maar eens van mijn hart. Het bestuur en de directie van Buma Stemra is één grote criminele bende. Wél geld eisen van kroegjes, sportkantines en nu de sociale media als Faceboek, etc. maar als het op uitbetalen aankomt is de club niet thuis. Meestal kloppen hun niet te controleren afrekeningen niet en zijn ook niet volledig.Ik heb al meer dan dertig jaar meer dan één miljoen gulden van ze te goed. Gedurende 30 jaar is mijn tekst ‘Waarheen Waarvoor…’ het meest gedraaide lied geweest bij Uitvaarten in Nederland. Tot aan de Hoge Raad toe hebben de ratten het volgehouden met dubieuze handelingen en argumenten om mij maar niet uit te behoeven te betalen. Geen cent! ‘Een van de grootste rechterlijke dwalingen na de Tweede Wereld Oorlog’ schreef mr. Germ Kemper in het advocatenblad.  In het verweer van de criminele club: ‘We hebben niet geïnd uit Piëteits- overwegingen’ ging de witte boorden maffia uit Den Haag mee. Want de gevolgen waren natuurlijk niet te overzien. Want wat zou je denken van een claim van Paul Anka die ‘My way’ heeft geschreven. Misschien nog wel vaker gedraaid dan Mieke Telkamp.  Ik raad dan ook alle tekstdichters en componisten dringend aan hun werk onder te brengen bij een andere auteursorganisatie.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.