anner smart octo

— vrijdag 24 januari 2014, 08:46 | 0 reacties, praat mee

Journalist van het Jaar 2013: Rob Wijnberg

© Truus van Gog

Rob Wijnberg, hoofdredacteur van De Correspondent, is uitgeroepen tot Journalist van het Jaar. Afgelopen oktober ging zijn journalistieke avontuur van start. ‘We zitten nu op 5 procent van wat ik inhoudelijk wil bereiken.’

De redactie van De Correspondent in Amsterdam-Noord straalt alles uit wat bij een start-up hoort. Het redactiehok ter grootte van een fors klaslokaal maakt onderdeel uit van het Groot Laboratorium, een gebouw dat Shell in 2009 verliet. Nu huizen er in het enorme pand, dat in 2019 tegen de vlakte zou moeten gaan, creatieve bedrijven.

De inrichting is simpeler dan simpel. De meest succesvolle journalistieke start-up van 2013 gebruikt twee lange tafels met werkplekken, een zithoek met koffiemachine en twee kleine vergaderhokken. Hoofd­redacteur Rob Wijnberg zit tegenover uitgever Ernst-Jan Pfauth en daarmee met zijn rug naar de redacteuren.

Dat mag er fysiek dan zo uitzien maar verder staat Wijnberg in niets met zijn rug naar de redactie. Hij is de aanvoerder, die met een tomeloze energie werkt aan het verwezenlijken van zijn idee. Het laboratorium van Shell is nu de plek waar een nieuw journalistiek verdienmodel wordt uitgevonden.

Wijnberg stuurt een redactie van 27 mensen aan. Onder wie columnisten als Arnon Grunberg (die nog nooit in Amsterdam-Noord is geweest) en redacteuren die er hun vaste stek hebben. Als die even voor zich uit willen dromen, kijken ze over de parkeerplaats van het voormalige Shell-terrein uit, pakken een glimp mee van het Amsterdamse IJ, maar zien toch vooral een oude kantoortoren en het nieuwe filmmuseum Eye. Daar vergadert de redactie elke maandag. Met uitzicht op het Centraal Station en de grachtengordel.

Wijnberg: ‘De correspondenten vertellen waar ze mee bezig zijn en wij praten daar samen over. De redacteuren zijn vrij in wat ze doen. We proberen elkaar te helpen en verder te brengen. De mensen die hier werken, kennen het uitgangspunt en schrijven dus geen achtergrond bij het overlijden van Mandela. Wij willen mensen nieuwe inzichten geven. We noemen dat Breaking New in plaats van Breaking News, wat anderen doen.’

En dat slaat aan. De Correspondent beleefde vorig jaar maart een vliegende start. Wijnberg kondigde in het televisieprogramma De Wereld Draait Door zijn initiatief aan en in mum van tijd stortten 15.000 mensen 60 euro om daarmee de start in oktober mogelijk te maken. Daardoor kon De Correspondent zonder vreemd vermogen van start gaan. Want ook dat was onderdeel van het plan. Wijnberg wil niet de hete adem van een op winst beluste aandeelhouder in zijn nek voelen. Hoe dat werkt, heeft hij meegemaakt als hoofdredacteur van nrc next. En dat beviel niet.

Hoe belangrijk was bij de start van het project in maart het bezoek bij De Wereld Draait Door voor de abonneewerving?
‘Bijna noodzakelijk als je heel veel mensen in één keer wilt bereiken. Als we daar niet hadden gezeten, dan was het helemaal niet zeker geweest dat de start was gelukt. Toen gaven mensen geld zonder dat er nog maar iets was.’

Hoeveel leden heeft De Correspondent nu?
‘Even kijken op de website. Iets meer dan 27.800 (de stand van 17 januari). En elke dag komen er 60 mensen bij. En dat zonder dat we echt reclame maken. We hebben wel Ernst-Jan (Pfauth directeur, red.) natuurlijk die aan werving doet. Onze stukken zijn de reclame. Bestaande leden delen de artikelen met niet-leden. Die komen dan op onze site en worden lid. Bijvoorbeeld het verhaal ‘Waarom arme mensen domme dingen doen’ werd veel gedeeld. Dat is om te beginnen een goede kop, maar het stuk zelf is ook goed. En dan gaat het om de klassieke elementen: goede informatie, goed opgeschreven. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het stuk van Rutger Bregman waarin hij beschrijft dat minder werken de oplossing voor veel problemen is. Sommige stukken worden nu al 300.000 keer gelezen. Dat is enorme goede reclame voor ons.’

Welke verhalen worden het meest gedeeld en leveren dus het meeste abonneegroei op?
‘Ons uitgangspunt is dat we verhalen maken die meer inzicht geven in de dieper liggende structuren van onze maatschappij. Wij volgen niet de nieuwsagenda van de andere media, maar proberen ons af te vragen wat de echte vragen zijn waar mensen mee bezig zijn. En het zijn precies die stukken die het meeste worden gedeeld. Het mooie van publiceren via internet is, dat je dat precies kunt volgen.’

En daarmee heeft Rob Wijnberg snel na de start van De Correspondent het gelijk al aan zijn kant. Er zijn voldoende lezers te vinden die naast de waan van de dag ook behoefte hebben aan duiding, uitleg, grip op de zaak. En die lezers willen daarvoor ook nog eens betalen.

Wijnberg: ‘Het valt alleen niet mee om duidelijk te maken dat ik daarmee niets tegen andere media heb. Ik wil juist dat de NOS een verslaggever naar een ongeluk stuurt. En dat De Telegraaf er is en NRC Handelsblad. Dat ik mij meer thuis voel bij de NRC wil niet zeggen dat De Telegraaf daarmee bullshit is. En er is niet één soort nieuws. Bij de NOS zouden ze eigenlijk moeten zeggen “Een journaal” in plaats van “Het journaal”.’

Wat Wijnberg betreft, had de uitverkiezing tot Journalist van het Jaar nog wel een jaartje later gekund. ‘Wij hebben nu nog niet alles bewezen. Aan het einde van dit jaar lopen de eerste abonnementen af. Als mensen dan blijven, hebben we iets bereikt.’ Aan de andere kant, als de groei van De Correspondent zich in dit tempo doorzet, zijn er tegen die tijd 35.000 betalende abonnees. Als er daar een aantal van afhaakt, is Leiden nog niet in last.

Wat is de volgende stap in de ontwikkeling van de site?
‘Het verbeteren van de techniek. We willen dat de mensen die op de site reageren ook met elkaar in discussie kunnen gaan. En dat ze hun profiel beter kunnen invullen. Dat is het begin van het meer betrekken van de bezoekers van de site bij de verhalen en hun correspondent. De leden zijn de echte experts. Zij kunnen hun eigen “tuintje” op de site inrichten, rond de onderwerpen die onze correspondenten aansnijden. Dat is het mooie van internet. Je kunt heel veel informatie bij elkaar brengen. Correspondenten kunnen dossiers opbouwen en experts verzamelen zich rond die dossiers. Correspondenten worden dan ook gespreksleider.’

Hoe ver ben je met die ontwikkeling?
‘Op 5 procent. We willen een kennis- en publicatieplatform worden waar je met eenvoudige vragen tot ingewikkelde vragen terecht kunt. Mijn droom is dat je op elke vraag een antwoord vindt bij De Correspondent. Dat er talloze manier zijn om met je vraag via ons bij het antwoord te komen.’

Bouw je daarmee niet Google na?
‘Nee. Dat heeft geen zin. Het verschil met Google is dat bij ons de verteller belangrijk is. De correspondent is de spil met daaromheen de experts.’

Wanneer wil je op 100 procent zijn aangeland?
‘Ik hoop eind 2014 een heel stuk verder te zijn. Het duurt nog wel vijf jaar voordat we helemaal volgroeid zijn. Maar ik ben niet van de trage. Het moet allemaal wel een beetje snel.’

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.