Branded en journalism
Willen bedrijven hun publiek blijven bereiken dan helpt het als ze zich voordoen als journalisten. Het woord daarvoor is ‘Branded Journalism’. Ebele Wybenga schreef er het boek ‘The editorial age’ over.
Hij probeert bedrijven uit te leggen wat nut, noodzaak en spelregels zijn van het maken dan wel inkopen van journalistiek ogende producties. Tegelijk probeert hij journalisten ervan te overtuigen dat ‘branded journalism’ een ‘alternatief verdienmodel’ is. Nu zal dat wel waar zijn, maar het is geen journalistiek. Een basisvoorwaarde voor journalistiek is onafhankelijkheid. En daarmee is het hetzelfde gesteld als met zwanger zijn: je bent het of je bent het niet. Een beetje onafhankelijk, dat is ‘branded journalism’ in het gunstigste geval, is dus onzin.
Wat is het dan? Eerder in dit nummer werd George Orwell geciteerd met zijn stelling ‘Journalism is printing what someone else does not want printed. Everything else is public relations.’ En zo is het .
Ebele Wybenga: The editorial age, Adfo Groep, ISBN 9789491560439 156 pagina’s, € 24,95.
Praat mee