mgm nvj maart

— donderdag 24 maart 2011, 09:14 | 7 reacties, praat mee

‘Niet verschuilen achter bezuinigingen’

Journalisten moeten zich bij kritiek op hun werk niet verschuilen achter het argument dat er de laatste jaren veel op redacties is bezuinigd. De kwaliteit van regionale journalistiek gaat niet per definitie achteruit als er wordt bezuinigd op redacties. De roep om meer duiding en minder losse feiten in de regionale journalistiek klinkt namelijk al jaren, ook in de tijden dat dagbladen grotere redacties hadden en niet bezuinigden. Dat betoogde Nico Drok, lector aan de Hogeschool Windesheim woensdag tijdens een NVJ-debat in het Mediacafé van de hogeschool in Zwolle. Drok deed onderzoek naar de berichtgeving over de lokale democratie tijdens de verkiezingen (gemeenteraad 2010 en provinciale staten 2011). De uitkomst: veel aandacht voor het uitdelen van foldertjes en nauwelijks aandacht voor de achtergronden. Laatste wijziging: 25 maart 2011, 15:29

Drok, die de uitkomsten toelichtte, peperde het aanwezige journaille nog even in dat collega Piet Bakker 13 jaar geleden in zijn proefschrift over regionale journalistiek schreef: ‘Het grootste probleem bij de berichtgeving is dat er vaak een te sterke nadruk op losse feiten wordt gelegd terwijl het overzicht in veel gevallen ontbreekt.’ Daarnaast komen ‘bestuurders en andere betrokkenen relatief makkelijk weg’. En dat was in de dagen dat oplagen en winst bij de dagbladen hoog waren.

Kortom, niets nieuws onder de zon als het gaat om het falen van de regionale journalistiek. Drok kan dan ook weinig met de conclusie van de commissie Brinkman (de tijdelijke Commissie Innovatie en Toekomst Pers), dat bezuinigingen op de regionale journalistiek een bedreiging zijn van de kwaliteit van politieke berichtgeving en duiding.

Want niet alleen Bakker constateerde in 1998 al een gebrek aan duiding, Schönbach kwam in 1978 tot een vergelijkbare conclusie, Judd al in 1961 en Janowitz in 1952.

De aanwezige lokale bestuurders, de burgemeesters Gerrit Jan Kok (Ommen) en Hayo Apotheker (Súdwest Fryslân), konden zich wel vinden in de analyse van Drok. Zij missen de ‘zelfbewuste’ journalist die zijn confronterende vragen stelt aan bestuurders.

‘Een zelfbewust bestuur vraagt om een zelfbewuste journalistiek’, aldus Apotheker. Apotheker stak de hand in eigen boezem, maar kritiseerde ook de regionale journalistiek. ‘Je moet elkaar durven opzoeken. Met de uitkomsten van onderzoeken van lokale rekenkamers zijn goede verhalen te maken. Lokale bestuurders kan je daarmee confronteren.’

Hoofdredacteur André Vis van TC Tubantia: ‘de (gedrukte) krant moet morgen duidelijk maken wat vandaag betekent.’ Met zijn krant heeft hij een omslag gemaakt door meer te verdiepen en scherper te selecteren. Boven de redactietafel hangen de woorden: ‘Binden, boeien en raken.’

Het onderzoek ‘Dienen media de lokale democratie?’ is te verkrijgen via: het Kenniscentrum Media - mail naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

Bekijk meer van

NVJ

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

7 reacties

J.C. Roodenburg, 24 maart 2011, 17:19

Gezien het verleden heeft hij gelijk. Vandaar ook mijn oude stelling: ‘Minder journalisten, een betere krant.’ Dat vergt wél meer kwalitatieve journalisten, die waarschijnlijk ook méér kosten. En dat is juist het robleem. Helaas, bij mijn vroegere dagblad AD Rotterdams Dagblad werd daar héél anders over gedacht. Belangrijker is en was de populariteitsformule en een zo goedkoop mogelijke redactie. Nog afgezien van hoge ledinggevenden, zoals hoofdredacteuren, die ‘exhibitionistisch’ werden gehonoreerd in verhouding tot hun kwaliteiten en maar één opdracht hadden: het redactiebudget moet omnlaag.

Spinhof, 24 maart 2011, 18:14

@Kees Schaepman: Drok betoogt niet dat tijdsdruk niet mede tot een minder goed product leidt; maar hij vindt dat bezuinigingen vaak een te gemakkelijk argument is om je achter te verschuilen als het om duiding gaat. Dat was zijn punt. Hij besluit zijn betoog met “De journalistiek doet er goed aan innovatie niet alleen in technische zin op te vatten maar vooral ook de eigen routines en reflexen kritisch tegen het licht te houden. Dat is niet in de eerste plaats een kwestie van geld, maar van attitude.”

Theo van den Bergh, 24 maart 2011, 18:29

Een gratis dagblad als De Pers bewijst dat het mogelijk is met een kleine, fris ogende redactie kritische, duidende en zelfs ook nog originele journalistiek te bedrijven. Maar dan moet je wel een inspirerende leidsman/leidsvrouw hebben, die een neus heeft voor journalistiek talent, of iemand die de boel eens flink opschudt. Net als Schaepman heb ik net Flat Earth News van Nick Davies gelezen en kan me niet aan de indruk onttrekken dat journalisten tegenwoordig zoveel moet produceren, dat er weinig tijd resteert om zelf op onderzoek uit te gaan. Er is journalistieke moed voor nodig om af en toe de boeg eens om te gooien. En in verkiezingstijd in te gaan op wat de partijen van elkaar onderscheidt. Wat dan ook weer geen hond leest.

Jelko de Ruijter, 25 maart 2011, 08:59

Theo v/d Bergh slaat de spijker op zijn kop. Het gaat om een inspirerende leidinggevende die de kwaliteit en de moed heeft forse journalistieke keuzes te maken en daar ook voor te blijven staan tot het tegendeel bewezen is. Zo’n man of vrouw die niet pennywise, poundfoolish is en dus zo veel mogelijk goedkope handjes aan het bed zet, maar mensen met traditionele, journalistieke kwaliteit herkent en inzet. Beter vijf vakmensen dan tien prutsers.
Mijn indruk is echter dat het bij de regionalen vaak ontbreekt aan zulk leiderschap en er niet intelligent wordt omgegaan met beperkte middelen. Gevolg: redacties waar -gechargeerd- meer stagiairs dan klasse-journalisten zitten.
Gelukkig zijn er positieve uitzonderingen en daar hoop ik dan maar op voor de toekomst!

Paul van der Cingel, 25 maart 2011, 11:57

Inspirerende en moedige leiding biedt inderdaad kansen. Maar ik zie ook kansen in meer samenspel tussen de redactie en de journalistiekopleiding. Want welke redactie ziet kans om echt iets inhoudelijks te doen met—bijvoorbeeld—de rapporten van lokale rekenkamers, die over enkele dagen verslag doen van hun werkzaamheden? Laat 20 studenten researchen en er ligt snel een bescheiden databank waar elke lokale of regionale journalist zijn voordeel mee kan doen. .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Olof van Joolen, 26 maart 2011, 00:53

Prima verhaal. Goed tegenwicht tegen de oude garde die altijd maar roept dat het vroeger allemaal beter was toen er nog meer geld was. Sla de leggers erop na en zie dat het zeker niet het geval is. Er kan prima journalistiek worden bedreven als de redacties zelf het extra stapje willen zetten en durven kiezen. Dus niet alleen maar braaf naar alles commissievergaderingen, maar kiezen voor de grote verhalen en die zo goed mogelijk uitdiepen. Niet voor niks is een verhaal over Marco Kroon van BN/De Stem nu genomineerd voor de Tegels.

rob v an otterloo, 28 maart 2011, 12:34

Het is weer het oude liedje: de meeste reaganten hebben zich weer niet verdiept in het onderwerp, voordat ze commentaar leverden. Lees het onderzoek van Van Voorst c.s. en zie wat media in Noord-Nederland gepresteerd hebben. Dat is om te huilen, als ze zichzelf serieus nemen. Maar ja, kritiek binnen de beroepsgroep van journalisten, not done en niet te verdragen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.