anner smart octo

— maandag 1 februari 2021, 13:21 | 0 reacties, praat mee

“Bij twijfel, niet tweeten”, lijkt het beste advies rond persoonlijke meningen

Het Twitter-logo aan het hoofdkantoor in San Francisco. Twitter blijft een potentieel mijnenveld voor media en individuele journalisten | AP

Ben Smith, mediajournalist bij de New York Times, liet vorige week een enquête onder ruim 3400 Amerikanen uitvoeren met vragen over sociale media. En dan in het bijzonder of journalisten - ook op hun persoonlijke profiel - beter kunnen zwijgen over persoonlijke maatschappelijke en politieke standpunten.

Van de ondervraagden stemde 41 procent in met de stelling dat journalisten betrouwbaarder zijn als ze deze meningen privé houden. In 36 procent van de gevallen stelden ondervraagden dat betrouwbaarheid juist vergroot als journalisten open en eerlijk over hun privé-meningen zijn.

Tegelijk tillen journalisten volgens Smith bijzonder zwaar aan tweets, die soms tot ontbinding van arbeidscontracten leiden, een besluit dat aan gewone Amerikanen soms nauwelijks valt uit te leggen.

De recent ontslagen Lauren Wolfe (die had getweet in positieve zin ‘koude rillingen’ te hebben gekregen toen het vliegtuig van Biden landde, red) zei aan Smith niet tegen een social media policy te zijn, maar wel de officiële uitleg rond haar einde arbeidscontract oneerlijk te vinden.

“De oplossing ligt er voor mij duidelijk in om ergens te werken waar ik niet hoef te doen alsof ik geen meningen heb”, aldus Wolfe.

Volgens Smith is het vertrek van president Trump een terugkeer naar normaliteit. “Het aantreden van president Biden [..] heeft een golf aan aanmaningen uitgelokt dat journalisten hun meningen voor zich moeten houden”, aldus Smith.

Tegelijk constateert Smith dat flinke volgersaantallen journalisten meer bewegingsvrijheid geven. “Soms worden ze zelfs ‘het talent’ genoemd”, aldus Smith. Zulke ster-verslaggevers komen met meer weg dan verslaggevers die lager op de ranglijst staan, zegt onafhankelijke mediajournalist Yashar Ali. Hij zegt ‘honderden keren per dag’ te worden benaderd door journalisten om verhalen te tweeten, omdat ze zich daar zelf niet vrij in voelen. Meer bij de New York Times

Bekijk meer van

Twitter Ben Smith

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.