Bezoeker maakt straks persoonlijke reis door nieuw Mediamuseum Beeld & Geluid
Hoe vertel je een journalistiek verhaal, wat doet nepnieuws met mensen en hoe is het om een influencer te zijn? Het nieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid wordt compleet anders dan de vorige tentoonstelling ‘Experience’. ‘We hebben alleen de muren laten staan’.
Voor wie dat wil kan straks bij de ingang van het nieuwe museum, dat naar verwacht aan het einde van dit jaar zijn deuren opent, zijn gezicht laten scannen en wat gegevens invullen over zijn interesses en mediavoorkeuren. In de route die de bezoeker vervolgens aflegt zal hij steeds worden herkend en op hem afgestemde informatie krijgen via zijn smartphone.
‘Ieders ervaring in het museum wordt zoals we tegenwoordig met media omgaan: hoogst persoonlijk. Elke bezoeker krijgt een op hem afgestemd verhaal te zien. Als je van games houdt kun je zien hoe die worden ontworpen en kun je een spel spelen op een speciale led-vloer’, vertelt Jennemiek Leijssen van Beeld & Geluid. ‘Wie geïnteresseerd is in nieuws kan bijvoorbeeld zelf als verslaggever voor een green screen staan waarop je de skyline van New York projecteert, of juist iets anders.’
De bezoeker loopt langs vijf zones waarin de grote invloed van media op ons dagelijks leven goed zichtbaar is, met als thema’s: delen, informeren, verkopen, vertellen en spelen.
Praat mee