VVOJ conferentie

— woensdag 24 september 2014, 15:03 | 4 reacties, praat mee

Beter gevonden worden in LinkedIn

LinkedIn is vinden, maar ook gevonden worden. Het zakelijke sociale netwerk is niet alleen een goede plek om bronnen te vinden, maar ook om jezelf te profileren als professional of als je op zoek bent naar een baan. Met deze tips kalefater je niet alleen je profiel op, maar zorg je dat anderen je ook daadwerkelijk kunnen vinden.

Een compleet profiel
Wie zich verstopt is niet alleen praktisch onzichtbaar, maar wekt ook minder vertrouwen op. Een bron is sneller geneigd te reageren op verzoeken als je eigen profiel compleet is. De kans dat je profiel bekeken wordt is 7 keer groter wanneer je een profielfoto plaatst. Plaats je meer dan alleen je huidige functie, dan is de kans dat je profiel bekeken wordt meteen 12 keer zo hoog.

Anders dan de massa
Weetje: LinkedIn telt bijna tienduizend Nederlanders die zichzelf omschrijven als freelance journalist. Een bos vol bomen dus. Wie daar bovenuit wil steken, geeft zichzelf een uniekere omschrijving. Creatieve omschrijvingen werken het beste. Niet creatief? Ben actief: ‘Economisch
journalist, stelselmatig op zoek naar scoops’. Bekijk ook deze tips.

Spelfaut
Een niet al te conventionele naam die mensen zo nu en dan fout spellen? Maak daar gebruik van. Ga er niet vanuit dat anderen weten hoe ze je naam schrijven. Neem alle foutief gespelde varianten van je naam over in je samenvatting.

Ben persoonlijk
Het belangrijkste verschil tussen een LinkedIn-profiel en een officieel CV: LinkedIn is een stuk laagdrempeliger. Schrijf je profiel daarom alsof je een verhaal in de kroeg vertelt. Laat daarbij vooral je persoonlijkheid doorschijnen. Helemaal belangrijk nu journalisten steeds meer een merk moeten worden.

Vermijd bijvoeglijke naamwoorden
Veel LinkedIn-profielen staan vol lege kreten. Zeg nou zelf: wie is er niet ‘creatief’, ‘verantwoordelijk’ en ‘to-the-point’? Bijvoeglijke naamwoorden zeggen niets. Gebruik daarom vooral zelfstandig naamwoorden in je profiel. Journalisten zijn daar gelukkig al een stuk beter in dan menig ander gebruiker.

Importeren kun je leren
Beginnend LinkedIn-gebruiker, maar wel al een aardig netwerk opgebouwd? Importeren die mailadressen. Ga naar Connecties toevoegen, kies je maildienst en voer mailadres en wachtwoord in. Kies de contacten die je wilt toevoegen, gevolgd door Connectie(s) toevoegen. En klaar. Exporteren kan overigens ook. Ga naar je contactenlijst en klik onderaan de pagina op Connecties exporteren.

Een beeld zegt meer…
...dan duizend woorden. Ook op LinkedIn. Maak gebruik van verschillende media. Vul je profiel aan met foto’s, video’s, presentaties en documenten die als voorbeeld van je werk dienen. Bewerk je profiel, klik bij de functie waar je media aan toe wil voegen op het plusteken en vervolgens op Bestand toevoegen.

Laat anderen voor je spreken
Wat referenties doen voor je cv, dat doen aanbevelingen voor je LinkedIn-profiel. Het zakelijke sociale netwerk stelt zelf dat een goed profiel minstens drie aanbevelingen van andere gebruikers telt. Kwaliteit gaat ook hier boven kwantiteit. Aanbevelingen van actieve gebruikers die ook echt wat voorstellen binnen je vakgebied leveren het meest op.

Groepsdruk
Zoals we vorige week al schreven barst LinkedIn van de groepen waar professionals met elkaar samenkomen. Maak daar gebruik van als je gevonden wilt worden. Sluit je aan bij groepen die er toe doen voor je werkveld, zoals LinkedIn for journalists, Dutch journalists, editors and copywriters en Communicatie, pers en voorlichting.

Voertaal: Engels?
We schreven het al in onze vorige blog over LinkedIn: een groot deel van de LinkedIn-gebruikers richt zich op de internationale markt. Doe daar je voordeel mee, maar denk aan je doelgroep. Werk je bij een regionaal of lokaal medium en richt je je vooral op kleine bedrijven, overweeg dan je profiel gewoon in het Nederlands te houden.

Tussen twee banen in?
Even geen werk? Ben daar duidelijk in. Verwijder je huidige functie (Profiel bewerken, functie aanklikken en kiezen voor Deze functie verwijderen) en creëer een actieve headline, zoals ‘Ervaren datajournalist, op zoek naar nieuwe uitdagingen’. Meer tips bij Forbes.com (Engels).

Even anoniem
Wie rondneust op LinkedIn deelt standaard zijn gedrag met andere gebruikers. Dat wil zeggen dat zij het kunnen zien als je op hun pagina kijkt. Wie liever (tijdelijk) vanuit de schaduwen loert, schakelt die optie uit. Ga naar je account, kies voor Selecteer wat anderen zien wanneer u hun profiel bekijkt en selecteer de gewenste optie (alles, deels anoniem of volledig anoniem).

Fifty is the magic number
Een profiel op LinkedIn hebben telt pas mee als je voldoende connecties hebt. Het omslagpunt ligt op 50 connecties, aldus LinkedIn-woordvoerder Krista Canfield. Meer is natuurlijk ook goed, zeker als je op zoek bent naar een baan.

Je eigen url
Verhoog je vindbaarheid met je eigen, gemakkelijke url. Log in en surf naar je openbare profiel. Speur daar aan de rechterkant van het scherm naar URL van uw openbare profiel aanpassen en kies een simpel webadres, dat gemakkelijk te communiceren is.

Bekijk meer van

LinkedIn

Praat mee

4 reacties

Aaltje Vincent, 25 september 2014, 08:27

Het advies bij ‘Tussen twee banen in?’ is een advies waarmee je jezelf enorm in de vingers snijdt.
Iedere opdrachtgever, selecteur, HRM’er, recruiter en intercedent zoekt ALTIJD naar ‘Huidige functie’ met geavanceerd zoeken op LinkedIn. Zonder huidige functie sta je dus niet tussen de zoekresultaten. En dat zijn vele gemiste kansen, want je wordt niet gevonden op die manier.

Het advies is:
- verwijder je huidige functie niet, deze blijft staan met een einddatum
- maak een nieuwe huidige functie aan met, cruciaal, een omschrijving, neem daarin de trefwoorden van je vakmanschap op
- als werkgever kun je daarbij zetten, als voorbeeld, ‘in between jobs’ of ‘beschikbaar voor nieuwe opdracht’.

Aaltje Vincent, auteur ‘Solliciteren via LinkedIn’, coauteur Jacco Valkenburg

Pablo van Klinken, 25 september 2014, 14:14

Je kan in LinkedIn gewoon twee profielen schrijven. De ene in het Nederlands en de andere in het Engels. Vervolgens kun je zelf aangeven welke van die twee profielen jouw voorkeurprofiel is.
De Engelse werkt dan wel gewoon in de zoekresultaten op LinkedIn en in Google.

bouma, 25 september 2014, 15:42

‘Ben persoonlijk’, ‘ben daar duidelijk in’.
Ben ik de enige die zich hieraan stoort? De gebiedende wijs van het werkwoord zijn is nog altijd ‘wees’.
Hilda Bouma

Jan Werts, 6 oktober 2014, 19:27

‘Ben persoonlijk’: dat lezend moest ook ik even met de ogen knipperen. Voor de rest overigens ‘n handzaam overzicht,waarvoor bedankt.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.