Audax neemt Bruna over
Bruna en Audax Groep zijn voornemens om in 2020 de krachten te bundelen. Daarover hebben Bruna-eigenaar Shared Stories Group en Audax overeenstemming bereikt. Er zijn geen financiële details bekendgemaakt. Een opvallende stap, zo is te lezen in het Financieele Dagblad.
Audax is al uitgever en distributeur van tijdschriften als Party en HP/De Tijd, en uitbater van boeken- en tijdschriftenwinkels AKO en The Read Shop. In die zin zal de overname van Bruna complementair zijn, schrijft de krant.
Maar Audax behaalde in 2018 een negatief bedrijfsresultaat van bijna 10 miljoen euro. En het mediabedrijf heeft zijn handen nog altijd vol heeft aan de problemen bij Marskramer, de winkelketen die het in april overnam. Eind oktober sloegen winkeliers van huishoudketen Marskramer alarm in het FD: zij waren een half jaar geleden door Blokker aan Audax verkocht, maar kregen sindsdien amper spullen geleverd.
En Shared Stories, ook eigenaar van uitgeverijen Ambo/Anthos en Atlas Contact, zit zelf al jaren in de rode cijfers. Met Bruna haalde de uitgever twee jaar geleden een nieuw probleemgeval binnen, terwijl het nooit eerder actief was in de detailhandel.
Volgens een bron in de sector heeft de overname toch voordelen voor beide partijen. Bruna heeft een grote naamsbekendheid, maar worstelt met de logistiek. Die werd een paar jaar geleden buitenshuis geplaatst. Audax heeft minder naamsbekendheid dan Bruna, maar wel over een sterk logistiek systeem.
Door het voorgenomen samengaan krijgt de combinatie van beide organisaties - straks verenigd in Audax Groep - een omzet van 350 miljoen euro, 1.700 medewerkers en een retailnetwerk van zo’n 1.300 eigen winkels, franchisenemers en aangesloten ondernemers. Bruna blijft onder de eigen naam actief op de Nederlandse markt.
Praat mee