— vrijdag 18 september 2009, 09:07 | 6 reacties, praat mee

ANP schrapt 35 arbeidsplaatsen

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) ziet zich geconfronteerd met tegenvallende omzetten en zet het mes in de vaste kosten en een aantal verliesgevende activiteiten. De ondernemingsraad is ingelicht over het voornemen "op korte termijn" in Amsterdam en Rijswijk 35 arbeidsplaatsen te schrappen. Het ANP wil zich concentreren op de kernactiviteiten nieuws, alarmering en agendering. De onderdelen foto en video worden het zwaarst getroffen: op de ANP-fotoredactie verdwijnen tien banen en bij een een dochterbedrijf in opdrachtfotografie Capital nog eens vijf. Capital zal bovendien vertrekken van Schiphol-Oost naar Rijswijk. Algemeen directeur Luc van Gompel van het ANP zegt dat de concurrentie zo is toegenomen dat er inmiddels sprake is van prijsdumping. "Wij kunnen daar, met een grote staf van vaste fotografen en redacteuren, niet langer mee concurreren. Foto is een freelance-sector geworden. Bij kranten zijn al jaren geen vaste mensen meer in dienst. Het ANP moet nu aansluiten", stelt Van Gompel. Gebieden waar het ANP de laatste jaren actief in werd (entertainment, wetenschap en lifestyle) worden aangehouden, maar er zal op worden bezuinigd. Het ANP, dat dit jaar 75 jaar bestaat, telt momenteel 240 voltijdbanen.

Bekijk meer van

Praat mee

6 reacties

anoniem, 18 september 2009, 09:47

Zoals zo veel bedrijven verschuilt het ANP zich achter de economische krimp. Het management doet er goed aan ook naar zichzelf te kijken. De meeste banen worden namelijk geschrapt bij twee projecten die groei hadden moeten opleveren, namelijk bij de redacties entertainment en video. Na drie jaar zwaar verlies draaien worden deze twee experimenten nu weer nagenoeg teruggedraaid. Totale verlies zeker over de twee miljoen euro.

Sieto Zeeman, 18 september 2009, 13:55

Zonder details te kennen, lijkt het mij een verstandige bedrijfseconomische keuze die aansluit bij de actuele markt. Lieve koekjes kunnen al een tijdje niet meer worden gebakken. Dit met alle respect voor diegenen die hun vaste, en erg leuke, baan verliezen. Overigens zullen goede krachten straks als free-lancer zeker werk vinden/behouden.
Ik wens medewerkers en ANP alle succes; onze oudste nieuwsdienst behoort tot het beste van Nederland.

Ronald, 18 september 2009, 17:51

Prijsdumping noemde ik 5 jaar geleden al de kannibalisering van de markt. Wegener, oa. De Gelderlander, neemt liever de onscherpe foto’s van lezers dan dat ze iets met kwaliteit nemen. Het vak van fotograaf gaat net als de schoenindustrie en de scheepsbouw ten onder. Alleen de heel goeden blijven bestaan, vooral mensen met een netwerk, kruiwagens en ellebogen.

joost, 18 september 2009, 18:01

anp elke krant staat er vol mee ??????????

Olivier, 18 september 2009, 19:07

Het ANP heeft meegewerkt aan zijn eigen ondergang door abonnementen te geven aan alle internetpagina’s die vervolgens de berichten gratis verspreiden. Voor de kranten gold hetzelfde. Het idee ontstond dat berichtgeving gratis is. Volkomen onterecht natuurlijk want 250 man heb je niet voor niks in dienst.

Door de slechte marktsituatie en de op zichzelf al verslechterende positie van veel media knijpen zij op hun beurt het ANP uit. Het is nu een hele lastige vraag hoe dit op te lossen. Kan de geest nog in de fles door content niet meer gratis weg te geven? Of zijn we al voorbij dit punt?

Ik denk dat de sleutel zit in niet meer alles gratis weggeven. Of je moet ANP tot een soort nutsvoorziening bombarderen en gaan subsidiëren. Daar kan je heel snel boe bij roepen en argumenten van overheidsinmening bij noemen. Maar waarom eigenlijk niet? We willen allemaal nieuws en wanneer het voor een lager abonnementsprijs richting de aangesloten media zorgt, zou de overheid er indirect ook de kranten mee steunen.

Sieto Zeeman, 18 september 2009, 21:16

Discrapantie vindt zich na splitsing ANP en NOS. De laatste als deel van publieke omroep plus alle sponsoring van dien en de eerste als zelfstandig bedrijf. Ik zeg, voer de verzelfstandiging door voor beide bedrijven en beoordeel/subsidieer ze op gelijke voet. Hiermee komen we op de discussie over bestaansrecht van de actuele invulling van de publieke omroep(en).

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.