Kranten en omroepen azen op ANP

De grote Nederlandse mediabedrijven azen op een gedeeltelijke overname het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Sinds enkele maanden vinden gesprekken plaats met eigenaar V-Ventures over de verkoop van circa de helft van alle aandelen. Het gaat om De Persgroep, het Mediahuis, TMG, RTL, Sanoma en NPO. Dat heeft Villamedia uit betrouwbare bron vernomen. Wellicht komen de partijen binnen enkele maanden tot een akkoord, aldus een ingewijde. Een bron bij De Persgroep zegt dat hij “gehoord heeft dat er wordt onderhandeld.”
Kranten en omroepen willen weer een vinger in de pap krijgen bij het ANP. De insteek is dat ze mede de koers willen bepalen. Het ANP werd tachtig jaar geleden opgericht door de Nederlandse Dagblad Pers.
Vijf jaar geleden werd V-Ventures, de investeringstak van Vereniging Veronica, volledig eigenaar van het ANP. Het persbureau is een zelfstandig, onafhankelijk onderdeel van V-Ventures. Een overnamebedrag werd destijds niet bekendgemaakt.
Bestuurslid Teun Gautier van de Vereniging Veronica, waar V-Ventures onder valt, verwijst voor commentaar door naar voorzitter Yoeri Albrecht: “Die weet er alles van.” Albrecht is niet voor commentaar bereikbaar. Hetzelfde geldt voor hoofdredacteur/mediadirecteur Marcel van Lingen van het ANP. Algemeen directeur Guido van Nispen spreekt van “speculaties”.
Persbureau ANP werd in december 1934 opgericht. Het nationale persbureau levert 24 uur per dag nieuwsberichten, foto’s en video’s aan vrijwel alle kranten, radiostations, omroepen en websites.
Praat mee