Amerikaanse zender Sinclair dwingt nieuwslezers tot verplichte nepnieuwstirade
In de Amerikaanse mediawereld is ophef ontstaan over een decreet van zender-eigenaar Sinclar Broadcast Group aan dochterstations. Daarin wordt verwacht van presentatoren dat ze in de eerste persoon een vooraf opgestelde tekst oplezen, die onder meer berichtgeving waarin Trump figureert als 'nepnieuws' moeten afserveren.
De voorgeschreven tekst bevat zinnen in de ik-vorm en beklaagt het feit dat nieuws ‘ongecontroleerd’ wordt uitgezonden. De litanie over vermeend nepnieuws lijkt sterk op klachten van president Trump, schrijft CNN’s Brian Stelter.
De instructies voor de promo’s, getiteld anchor delivered journalistic responsibility message, moeten strikt worden opgevolgd. Het zou de ‘journalistieke integriteit’ van Sinclair rond waarheidsvinding omvatten. Na de introductie in de ik-vorm moeten nieuwslezers uitvaren tegen media “die hun persoonlijke voorkeuren, vooroordelen en agenda inzetten om te bepalen wat mensen moeten denken.”
Sinclair nam vorig jaar voor in totaal 6,6 miljard dollar Tribune Media over, dat 42 televisiestations runde. Sinclair zelf had er toen al ruim 170. De steenrijke familie achter Sinclair probeert via de stations een zeer rechts geluid uit te dragen. Ten tijde van de overname heeft HBO’s Last Week Tonight de werkwijze van de Sinclair-groep al eens onder de loep genomen:
De overname wordt nog door toezichthouder FCC gewogen, maar er wordt door Democratische politici en concurrenten geklaagd dat de Trump-FCC niet al te streng kijkt.
Aan het eind van elke promo worden kijkers uitgenodigd om hun mening in te zenden. Opmerkelijk genoeg moet dat niet naar het lokale station maar naar het Sinclair-hoofdkantoor.
Praat mee