ADR Nieuwsmedia met eerste Kieswijzer meteen op tweede plek
De eerste Kieswijzer van de regionale titels van de Persgroep is in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen ruim 1,8 miljoen keer geraadpleegd. Daarmee heeft de Persgroep meteen de op een na grootste van de online stemhulpen in Nederland.
Er zijn drie grote andere tools, Mijnstem die met nu.nl samenwerkt, Kieswijzer (het AD maakt ook van die techniek gebruik) en KiesKompas. Mijnstem is met 2,2 miljoen ingevulde formulieren nog de grootste. KiesKompas telt anders. Daar werd op 440.000 apparaten de stemhulp ingevuld, vaak meerdere keren. Kieswijzer was niet bereikbaar voor een toelichting.
Die drie bestaande tools bereiken samen 146 gemeenten, wat staat voor twee derde van de kiesgerechtigde bevolking. De Persgroep alleen maakte kieswijzers voor 220 gemeenten. Daarmee is het bereik en het gebruik van online tools door het initiatief van het AD enorm gegroeid.
Grofweg stemt de helft van de mensen (dit jaar 55 procent) en daarvan vult de helft een stemhulp in, aldus Roel Freeke van het bedrijf Citisens, dat Mijnstem maakt. En dat doet 90 procent in de laatste 24 uur, ‘Op de verkiezingsdag waren er momenten dan er 58.000 mensen tegelijk een test aan het maken waren met onze tool’. In zijn analyse telt hij het AD nog niet mee. Het AD meldt een piek in het gebruik de laatste drie dagen.
De drie tools Stemwijzer, Kieskompas en Kieswijzer werkten dit jaar samen op de site gemeenteraad.nl. Dat kan omdat de meeste gemeenten maar 1 tool laten ontwikkelen. Sommige gemeenten hebben er meer. Tilburg en Amsterdam zelfs alle drie, aldus projectmanager Jeroen van Lindert van Kieskompas. Gemeenteraad.nl laat steeds alle beschikbare tools van de drie partners zien.
Dat een gemeente meer tools heeft, is wel de uitzondering, omdat alle kieswijzers betaald worden door de gemeenten. ‘Het is best veel werk om het voor een gemeente in te richten ‘, aldus Lindert. Met name de kleine gemeenten in Nederland willen het mede daarom nog wel eens niet doen.
Freeke van mijnstem.nl heeft dit jaar niets gemerkt van de nieuwe deelnemer, het AD. Freeke: ‘Het AD gebruikt de techniek van Stemwijzer. Maar los daarvan heb ik het gebruik van onze tool geen effect gezien.’
Bij de Persgroep, kwam in tegenstelling tot de andere tools, de Kieswijzer tot stand na raadpleging van lezers. Abonnees van het AD, BN DeStem, Brabants Dagblad, de Gelderlander, Eindhovens Dagblad, PZC, de Stentor, Tubantia en Het Parool konden aangeven welke thema’s in hun gemeente van belang waren.
De gesprekken met lezers en enquêtes vormden de basis voor per gemeente op maat gesneden stellingen. De politieke partijen formuleerden hierover hun standpunt.
Erik van Gruijthuijsen, directeur journalistiek van de Persgroep: ‘Dit is natuurlijk een fantastisch resultaat. Het bewijst de kracht van regionale media en het vertrouwen dat mensen in ons hebben. Maar nog belangrijker dan het aantal is de rol die de regionale titels geven gespeeld bij deze verkiezingen. We hebben lezers bijvoorbeeld mee laten beslissen over de stellingen in de Kieswijzer. Dat is echt de rol die wij willen en moeten spelen.’
Praat mee