ACM wil dat Apple regels appstore versoepelt
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wil dat Apple het aanbieders van apps en abonnementen toestaat rechtstreeks zaken te doen met consumenten. Bedrijven die producten willen verkopen via de appwinkels voor iPhones, iPads en Macs zijn nu nog verplicht Apple’s eigen systeem te gebruiken. Per transactie betalen ze dertig procent commissie.
Dat schrijft Reuters op basis van gesprekken met betrokkenen. Het persbureau stelt dat de ACM Apple in september op de hoogte heeft gebracht. Daarop zou Apple naar de rechtbank zijn gestapt, in een poging publicatie van het besluit tegen te houden.
De ACM heeft Apple al langer in het vizier: de toezichthouder startte in 2019 een onderzoek om te achterhalen of Apple met zijn appwinkels misbruik maakt van zijn macht op de markt. Later werd dat onderzoek bijgesteld en besloot het ACM zich alleen nog te richten op dating-apps die via Apple’s digitale winkels werden aangeboden.
Ook in andere landen ligt Apple’s beleid rondom zijn ‘app stores’ onder vuur. Met name in Zuid-Korea wordt haast gemaakt met het doorbreken van Apple’s betaalmonopolie.
Praat mee