— maandag 2 maart 2015, 15:24 | 3 reacties, praat mee

Aan de slag

‘Move the product’. Het is een term die journalist Martin Bril graag bezigde. Hij publiceerde zijn stukken graag op zijn minst een tweede keer en liefst nog vaker.

Bij Villamedia doen we inmiddels niet anders. Stukken komen eerst op de site, dan in het magazine, we verspreiden ze via Twitter, Facebook, nieuwsbrieven en sinds kort ook via Blendle, Elinea en Myjour. Zo nu en dan bundelen we een aantal stukken in een boekje. In ons geval niet in de eerste plaats om er meer geld mee te verdienen, maar om zo veel mogelijk journalisten te bereiken.

Voor freelance journalisten wordt het ‘verplaatsen van het product’ wel een steeds interessantere extra inkomstenbron. En aangezien het voor velen moeilijke financiële tijden zijn, tegelijk ook een noodzakelijke aanvulling van het inkomen.

Neem bijvoorbeeld Duitsland-correspondent Wierd Duk. Hij schrijft: ‘Als gespecialiseerd journalist heb je heel veel mogelijkheden om je teksten onder de aandacht te brengen. Je begint met een verhaal voor de krant, breidt het uit tot longread voor een website, en als blijkt dat er een publiek voor bestaat, schrijf je een boek’.

Duk spreekt uit ervaring. Zijn kennis over de Russische president Vladimir Poetin en de Duitse premier Angela Merkel wist hij op die manier maximaal ‘te verplaatsen’.

Dat kan dus via de digitale platformen zoals Blendle, die we vorig jaar tegen het licht hielden. Zelf boeken uitgeven is ook goed te doen, schrijft Maarten Dessing.

Dat laat ook onze test van dergelijke doe-het-zelf uitgeverijen zien.

Het is een beetje zoeken wat voor jou werkt, maar het is doodzonde om een stukje, foto of andere productie slechts één leven te gunnen.

Op deze plek een bijzonder bedankje aan columnisten Julia Conemans en Frederique de Jong. Na respectievelijk ruim drie en vijf jaar gaan we hun vaste stek op een andere manier invullen.

Bekijk meer van

Praat mee

3 reacties

J.C. Roodenburg, 5 maart 2015, 16:41

Wat betreft Villa Media en magazine geen enkel probleem. Het is dezelfde uitgever en sfeer. Op sociale media neem ik aan dat het alleen via een link te lezen is. Als het in het boek staat, wordt dan gewezen op eerdere Publicaties op Villa Media?
Bij vrijwel dezelfde tekst voor een ander medium, zonder oorspronkelijke bronvermelding, is er toch sprake van zelfplagiaat? Hoe denk je hierover?

Eefje Rammeloo, 20 maart 2015, 16:59

Natuurlijk moet je proberen een artikel of foto meerdere keren te verkopen. Je bent dief van je eigen portemonnee als je dat níet doet. Als freelancer heb je copyright over je eigen stukken. Uiteraard zijn er spelregels. Zo moet het een geheel eigen productie zijn: als het artikel een samenwerking met of opdracht van een redactie is, is het wel zo netjes om te overleggen. En het spreekt voor zich dat je niet kunt doorverkopen aan een concurrerend medium.

Dolf Rogmans, 21 maart 2015, 12:17

@j.c. Roodenburg zelfplagiaat vind ik een mooie term. Ik zie er eigenlijk niets kwaad in. Het werk van een ander onder je eigen naam uitbrengen dat deugt niet. Maar iets van jezelf twee keer verkopen dat vind ik eerder slim dan verwerpelijk.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.