word studentlid

— donderdag 22 februari 2018, 15:05 | 0 reacties, praat mee

Koolhof start in maart avontuur in Berlijn

Koolhof start in maart avontuur in Berlijn

De trein naar Berlijn is geboekt, de tijdelijke huisvesting geregeld en de eerste 450 pagina's huiswerk heeft Karolien Koolhof ook al gekregen voor haar nieuwe studie die volgende maand op 11 maart begint. De journaliste kreeg een paar weken geleden te horen een beurs van 20.000 euro te hebben gewonnen voor een prestigieuze internationale MBA-opleiding aan de Berlin School of Creative Leadership. Laatste wijziging: 22 februari 2018, 15:37

“Ik was al een tijdje aan het kijken hoe ik mezelf breder zou kunnen ontwikkelen. Ik heb wel eens wat cursussen gevolgd vanuit het bedrijf, maar vond dat niet genoeg om echt te kunnen groeien. Ik heb eerst gekeken naar het aanbod in Nederland. Via een Belgische collega kwam ik uiteindelijk bij deze opleiding in Berlijn uit. Deze is meer gericht op de creatieve industrie en past beter bij mij dan de opleidingen in Nederland. Je moet hiervoor ook zo’n acht à tien jaar ervaring hebben opgedaan in het werkveld.”

Hoe ze de opleiding moest gaan betalen heeft Koolhof wel enige hoofdbrekens bezorgd. “Het is een heel gangbare prijs voor zo’n studie, maar het is geen geld dat ik zo op de plank heb liggen. Gelukkig won ik de beurs en wilden mijn ouders tijdelijk helpen het gat te overbruggen.”

Koolhof heeft geduld moeten opbrengen voordat ze te horen kreeg dat ze de INMA-beurs, speciaal voor mensen in de mediawereld, had gewonnen. “De aanmelding bestond uit twee delen: de aanmelding voor de opleiding met vragen als waarom wil je dit?  Het tweede deel - voor de beurs - was een essay met het verzoek om met een innovatie te komen waarmee de journalistiek het vertrouwen van het publiek kan terugwinnen en die helpt om een nieuw verdienmodel te vinden.”

Ze won de studiebeurs uiteindelijk met een idee over blockchain in de journalistiek, (hier te lezen). “Dat maakt journalistiek transparant. Plus je kan er een verdienmodel mee maken. Het wordt dan een soort Paypal voor de journalistiek dat wereldwijd te gebruiken is. In Amerika is er al een startup mee bezig (Civil) en ook in Azië zijn ze er actief mee.” Toevallig zijn dat ook de werelddelen waar Koolhof naar toe gaat tijdens haar studie. “Dat is ook niet zo gek, in deze gebieden zijn ze enorm aan het innoveren.”

Hoewel er voor de studie 18 tot 24 maanden staat, is deze enorm flexibel. Er zijn een paar verplichte onderdelen, verdeeld over zo’n twee jaar. Tijdens haar studie blijft Koolhof, die voor het AD werkt, dan ook fulltime werken. Wel heeft ze de dingen die ze vrijwillig deed wat teruggeschroefd. “Zo zit ik nu alleen in een deeljury van de Tegel in plaats van ook nog in de hoofdjury.”

Wat ze na haar studie gaat doen? “Ik wil meer met innovatie doen, helpen om verandering te managen. De journalistiek is enorm in verandering en die verandering moet in goede banen geleid worden. Dat zou ik graag willen doen.”

Bekijk meer van

Karolien Koolhof Carrière

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.