Afstudeerprijs Villamedia 2019

— vrijdag 10 september 2010, 10:00 | 0 reacties, praat mee

‘De journalistiek snakt naar succesverhalen’

Studenten van de Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ) experimenteren de komende drie jaar onder de naam Nero met crossmedia bij het Eindhovens Dagblad (ED) en het Brabants Dagblad (BD). ‘We hopen van de studenten te leren.’

Harmen Bootsma, een van de Nero’s bij de krant in Eindhoven, komt tijdens de ochtendvergadering met het idee van een radioshow, inhakend op het regionale nieuws. ‘We denken nog na over hoe dat zou kunnen.’ Collega Twan Spierts dropt een variant daarop. ‘Een talkshow, al dan niet met publiek erbij. Met aandacht voor de projecten die we maken. Interviews bijvoorbeeld met iemand van de politie, de politiek en de middenstand. Ondersteund met beelden, bijvoorbeeld van fietsdiefstallen.’

Docent Bas Timmers (Fontys Hogeschool Journalistiek) vraagt de studenten naar hun ideeën, collega Fleur Besters (ED) noteert driftig met dikke stift op de flap-over.

Timmers: ‘Het valt me op dat jullie neigen te denken vanuit de techniek en de vorm, in plaats vanuit het idee. Het gaat niet om die iPad, maar om het verhaal dat je wilt vertellen. Zorg dat het idee heel erg goed is. Daar ga je vervolgens het meest geschikte platform bij zoeken.’

Besters, tegen Spierts: ‘Misschien is het platform goed, maar je moet ook zelf een onderwerp aandragen.’ Timmers is nog iets opgevallen. ‘De ideeën komen allemaal vanuit jullie eigen belangstellingssfeer. Prachtig, maar haak ook in op de actualiteit. Lees de krant, luister naar de radio en kijk regionale tv.’

De derdejaars studenten denken na over projecten waarmee ze de komende drie maanden voor de kranten en de websites aan de slag willen gaan. Voor het maken van video’s en animaties krijgen ze hulp van studenten van de studierichting Internet en Media Design, ook Fontys. Daarnaast zetten de Nero’s de komende drie jaar gezamenlijk een veiligheidsproject op. Ze brengen harde cijfers over criminaliteit in beeld en plaatsen die in de sociale context.

Aan originele ideeën geen gebrek. Ferenc Triki ziet zijn idee al geboren. Een 360 graden panoramafoto, gemaakt vanaf de middenstip in het stadion van Helmond Sport. Inzoomen op de supporters en die gaan leven in de vorm van tekst en/of (bewegende) beelden.

Tweede idee: een portret van de befaamde Heistraat in Helmond die op de schop gaat. Dit keer komt Triki met een variant op Google Maps. ‘Je loopt als het ware door de straat. Klik op de bakker in de straat en die vertelt zijn verhaal. Je kunt er allerhande informatie aan koppelen, bijvoorbeeld over werk en inkomen. ‘Dat zou je wel met meer studenten moeten doen’, realiseert de student zich. ‘Wil je het wel alvast in de startblokken zetten voor de volgende groepen?’, vraagt Besters, voorheen politieverslaggeefster bij het ED.

Zij geniet van het enthousiasme van de eerste groep Nero’s. ‘Ze waren heel rustig toen ze binnenkwamen. Het project was kennelijk nog te abstract. Tijdens hun stage krijgen ze opdrachten, nu moeten ze zelf projecten opzetten. Dat vereist meer initiatief.’

Vooraf was er de nodige scepsis bij menige Nero. Een aankondiging van het project op dodebomen.nl leidde tot felle reacties. Studenten beklaagden zich erover dat Nero ten koste zou gaan van de afstudeerspecialisaties televisie, radio, tijdschrift en krant. En waarom was er vooraf geen inspraak geweest?

Spierts, een van de criticasters: ‘Een blok van zes weken tv valt weg. Daar komt Nero voor in de plaats. Wordt dat gat wel opgevuld in het vierde jaar? Ik weet het niet. Verder sta ik sceptisch tegenover de crossmediale aanpak bij een krant. Wat dat betreft heb ik geen goede ervaringen opgedaan tijdens mijn stage. Veel journalisten zijn er niet op de goede manier mee bezig. Bovendien zijn de technische faciliteiten slecht bij kranten. Wat dat betreft heeft het ED me positief verrast. Inhoudelijk kan ik nog geen oordeel geven. Volgende week beginnen we pas echt.’

Studente Janneke Noordermeer was om een andere reden een beetje huiverig. ‘Ik was bang dat we de klusjes konden gaan opknappen waar de redacteuren geen tijd voor hebben. Kortjes schrijven, dat soort werk. Dat is niet zo. We kunnen ons echt vastbijten in een onderwerp. Het is een proef, een heel lange proef. Wij hopen een mooi begin te maken waar de volgende groepen op kunnen voortborduren.’

‘Ik kan me de scepsis wel voorstellen’, reageert Timmers. Dat is zo bij elke verandering; je weet wat je hebt, niet wat je gaat krijgen. Voor zowel school als krant is het een sprong in het diepe. Wat zullen we tegenkomen? We gaan uit van het positieve, maar voor hetzelfde geld ontdekken we niet een nieuwe manier om verhalen te vertellen. Ook al levert het uiteindelijk geen hemelbestormende resultaten op, ik denk wel dat beide partijen er een stuk wijzer van zullen worden. Ik hoor bevriende journalisten bij kranten zeggen: ‘laat het in godsnaam lukken’. De journalistiek snakt naar succesverhalen op crossmediaal vlak.’

Vlak voor de zomer tekenden school en krant een convenant. Een lokaal op de stadsredactie in Eindhoven werd omgetoverd tot Nero-vesting, inclusief de nodige technische apparatuur. Minicamera’s liggen klaar voor het maken van filmpjes op straat. Het lokaal krijgt een aparte tv-hoek. Wekelijks is er een hoorcollege met gastsprekers. Lezers kunnen daarbij zijn.

In Den Bosch tekenen Ron van der Sterren (Fontys) en Maarten van den Hurk (BD) voor de begeleiding. Besters kreeg vlak voordat ze op het vliegtuig naar een vakantieoord een telefoontje van de chef-redacteur; of zij de kar in Eindhoven wilde trekken? Met Timmers erbij hebben de begeleiders zo’n zestig jaar journalistieke ervaring.

Besters: ‘Op school bootsen leerlingen de praktijk na. Nu zitten ze midden in de praktijk. Ze kunnen zich onderscheiden door diep op een onderwerp als criminaliteit in te gaan. Gaat een deur dicht, dan proberen we die open te krijgen, desnoods gaan we wobben. Wellicht dat andere scholen aanhaken. De camjo-opleiding in Eindhoven heeft al interesse getoond. En het is een leuke proeftuin.’

Timmers: ‘De krant profiteert ook. Wie weet komen de studenten met technische toepassingen waar jij en ik werkelijk geen idee van hebben. De band met de lezer wordt er sterker door. Je maakt je als ED een beetje onmisbaar.’ ‘We hopen echt van de studenten te leren’, vult Besters aan. ‘Zij komen uit de wereld van digitale toepassingen, snel en gratis nieuws, twitter en facebook.’


——-

Bekijk meer van

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.