‘58 procent van de Nederlanders luistert online radio of podcasts’

Veel Nederlanders luisteren regelmatig (minstens één keer per maand) naar online radiostations of podcasts. Dat blijkt uit onderzoek onder 734 consumenten in het kader van de Online Radio Awards, die volgende week in het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum worden uitgereikt.
Bijna driekwart van de respondenten (71,4 procent) gebruikt de smartphone voor zulke mediaconsumptie: veruit het meest (81,7 procent) om muziek te luisteren, 56,2 procent van de luisteraars wil zich informeren en 24,4 procent wil een specifieke presentator of dj horen.
Het luisteren op computer is ook populair (ruim 57 procent), gevolgd door een slimme televisie of slimme speakers. Een groep van rond 18 procent gebruikt bijvoorbeeld een internet-(auto)radio om te luisteren.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Spreekbuis. Richard Otto van Tens Media (dat Spreekbuis weer uitgeeft, red.) noemt de resultaten bemoedigend: “Dagelijks worden er nieuwe online radio stations en podcasts gelanceerd. De consument weet deze ook steeds beter te vinden door nieuwe technieken en devices, maar ook door social media. Toch staan beide audiovormen nog in de kinderschoenen. Veel Nederlanders kennen de wereld van online radio en podcasting nog niet.”
Mede om daar iets aan te veranderen kondigde Spreekbuis samen met stichhting verenigde-Online Radiostations (v-OR) afgelopen juni de Online Radio Awards aan.
Op 4 september 2018 zullen er voor het eerst prijzen worden uitgereikt aan internet only-radiomakers en podcasters.
Praat mee