word studentlid

— maandag 7 december 2009, 12:49 | 12 reacties, praat mee

48 banen weg bij MGL

Bij Media Groep Limburg (MGL) verdwijnen 48 fulltime-banen, waarvan vijftien banen op de redactie. De uitgever van onder andere Limburgse dagbladen schrapt verder acht banen op de advertentieafdeling en 23 banen bij de drukkerij. Ook bij Nieuwsdruk Heerlen wordt gereorganiseerd. Daarnaast komt er een volledige vacaturestop. Net als andere uitgeverijen kamp MGL net de gevolgen van de economische crisis, de dalende advertentie-inkomsten en het dalende abonnee-bestand. Met de reorganisatie hoopt MGL de kosten in de hand te houden. Meer bij L1 Laatste wijziging: 8 december 2009, 09:44

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

12 reacties

Nikki, 7 december 2009, 14:05

Hoppa, weer het mes erin! Investeringsmaatschappij Mecom (eigenaar van MGL) moet vast weer wat cash hebben om een miljoenenlening aflossen en de eindejaarsbonussen van haar managers te kunnen uitbetalen. Dit soort acties gaat alleen maar ten koste van de kwaliteit van de krant met als gevolg weer minder lezers en dalende advertentieinkomsten. Een neerwaartse spiraal dus! Juist investeren in je redactie en in de kwaliteit van je krant levert meer lezers en dus meer advertenties op. En op de lange termijn een hoger rendement!!

BlijDatJeSchrijft, 7 december 2009, 14:35

@Nikki ‘meer lezers en dus meer advertenties’... dat is wel erg simpel gedacht. De lezer kiest voor digitaal en het liefst nog gratis ook. De adverteerder volgt - gôh verrassend, nót - de lezer. Het publiek bepaalt, en het publiek keert zich af van de papieren krant. Dat is een gegeven. Het kost veel tijd, moeite en energie om daar een nieuwe weg in te vinden en daar wordt hard aan gewerkt maar zo simpel als jij het zegt, is het dus niet. Zou wel fijn zijn natuurlijk ;-)

Nikki, 7 december 2009, 15:57

@BDJS Er zal altijd een publiek blijven dat liever het nieuws leest op papier (krant, tijdschrift of huis-aan-huis-blad) dan op een digitaal schermpje. Maar die haken ook af als de kwaliteit van de krant zienderogen achteruit gaat zoals bij MGL het geval is terwijl de prijs van het product flink omhoog is gegaan. Als je nu nog meer gaat beknibbelen op redacties en inhoud, is het logisch dat nog meer abonnees en losse krant kopers afhaken. Dat staat geheel los van het (gratis) nieuwsaanbod op internet. Dat kranten helemaal verkeerd zijn ingestapt in internet is een gegeven. De gratis berichtgeving op het WWW is een doorn in het oog van de vele uitgevers van schriftelijke media. En het juiste antwoord daarop geven is inderdaad niet zo simpel. Je vergeet echter het belangrijkste. Namelijk dat de consument/klant voor zijn geld een goede kwaliteit eist. En die kwaliteit laat steeds meer te wensen over naarmate er meer wordt bezuinigd bij redacties. Als ik mijn geld maar 1 keer kan uitgeven aan een krant, kies ik als consument voor de beste krant. Het heeft dus wel zeker zin om te investeren, als is het om die abonnees en adverteerders te behouden die je hebt.

Rob, 7 december 2009, 16:00

Beste blij dat je schrijft. Lijkt me beter als je jezelf bekend maakt als mt-lid van de uitgever.
Even on-topic: Volgens de ondernemingsraad van LMG is er geen enkele financiële noodzaak voor een reorganisatie. De cijfers van LMG zijn ongeëvenaard in de Nederlandse en waarschijnlijk ook de Europese dagbladwereld.De reorganisatierondes bij Trouw en de Volkskrant hebben wij de voorgaande jaren al lang gehad. Wat overblijft is de grootste regionale krant van Nederland die straks nog maar gemaakt wordt met honderd journalistieke fte op de loonlijst. Over het maatschappelijk belang van de krant hoor je niemand meer. Het enige dat telt in de ogen van de uitgever en de aandeelhouder in Londen is financieel resultaat op de korte termijn. Het opkrikken van het Ebida tot absurde hoogtes kan blijkbaar alleen door het schrappen van fte’s. Dat getuigt van intellectuele armoede en gebrek aan creativiteit.
Zo werkt dat dus niet, ‘blij dat je schrijft’. Zou wel fijn zijn natuurlijk X-).

Journalistiek is een mooi vak, 7 december 2009, 16:39

MGL is(nog steeds)een goed renderend bedrijf dat zelfs winst maakt in tijden van economische crisis. Zeer verdacht is dan ook dat de directie geen getallen wil noemen omtrent de precieze winst. Waarschijnlijk omdat de getallen veel rooskleuriger zijn dan ze willen doen voorkomen. Als ze moeten toegeven dat het bedrijf nog steeds goed draait, kunnen ze namelijk niemand ontslaan en dan lopen directie en management hun bonussen mis. Want dat is gewoon waar het om draait! Mecom is een investeringsmaatschappij en de eigenaren wil meer geld zien! Directie en management doen hier lekker aan mee en vullen liefst hun eigen zakken met geld. Het journalistieke product zal hen worst wezen! Misschien een idee voor de provincie om met de Essent-gelden MGL op te kopen en er een onafhankelijk staatsbedrijf van te maken. Stap één zou dan kunnen zijn om de huidige directie en management op straat te zetten, want die bakken er helemaal niets van.

Sylvia, 7 december 2009, 17:04

“@Nikki: hierin ga ik helemaal met je mee. Niemand wil betalen voor ‘nulwaarde’. Maar ik denk ook dat ‘regionaal nieuws’ straks een niche markt is.
@Rob ‘MT-lid van de uitgever’ dat ben ik zeker niet haha! Ik zit aan de commerciële kant bij MGL. En ik ben het absoluut met iedereen eens dat we kwalititatief goede mensen nodig hebben (alle kranten dus) om nieuws van waarde te bieden. Ik denk alleen ook dat we het op deze manier niet gaan redden. En kwaliteit via mn PDA is nog steeds kwaliteit, ook al krijg ik dan niet de krant in mn brievenbus. Wat ik maar wil zeggen, is dat het gewoon niet zo simpel is en daar komt dan inderdaad nog ns bij dat we met Mecom te maken hebben… Het is allemaal complex, te complex ook om via ‘tikwerk’ uit te komen. Degene die de oplossing heeft, mag het zeggen…

S.Brun, 7 december 2009, 17:45

Ik wordt licht gestoord van die koekoek éénzang van lieden die blijven roepen dat het publiek zich van het papier afkeert. Dat gebeurt alleen voor korte, snelle nieuwtjes. Misschien zit niet iedereen te wachten op achtergrondartikelen, maar daarin zit wel de kwaliteit en de onmisbaarheid van de moderne geschreven journalistiek: een goedkope manier trouwens, vergelijken bij televisie. En juist die achtergrondartikelen zijn zeer moeilijk of zelfs niet te lezen op een monitor, het beeldscherm van een laptop—om helemaal maar te zwijgen van een telefoonscherm.

Luc Lodder, 7 december 2009, 18:05

MGL en vele andere uitgevers zitten nog steeds met hun denken bij het oude businessmodel. De drukpers die geld moet opleveren! Moderne wegen van geldverdienen kennen en/of willen ze niet kennen. Micropayments (voor de betere columns online), Cross-Selling (bijv. Boeken/muziek die bij nieuws passen)
Zo veel mogelijkheden om online kwaliteit te leveren en geld te verdienen. Ze worden alleen niet gezien door de oude vastgeroeste stuurmannen.

Raymond Frenken, 7 december 2009, 19:10

Stuitend om in het persbericht van MGL te lezen dat de ontslagen de schuld zijn van de ‘crisis’, terwijl het management (Montgomery + gauleiters) al jaren krampachtig vast houdt aan een dood business model. De voorspelling van de Economist voor 2010 lijkt nu al met Sinterklaas uit te komen.

Ton, 7 december 2009, 19:39

@BDJS Heb je al eens aan een krant geroken? Heeft een andere geur dan geld. Kranten zijn waardevast en hebben diepgang, internetnieuws is net zo vluchtig als de nulletjes en eentjes die heel even het overdrachtsignaal vormen. Stop gewoon eens met de jacht op de journalist en laat hem/haar zijn/haar werk doen.

Rob, 7 december 2009, 20:49

Je hebt gelijk Luc, dat uitgevers te lang in papieren modellen hebben gedacht. Toen ze in de gaten kregen wat internet was, hebben ze al hun content er meteen gratis opgeknald. Om nu wrang te constateren dat niemand ervoor wil betalen. Gratis went immers erg snel. Gevolg is dat al die online-luchtfietserij op dit moment alleen maar geld kost. De papieren kranten leveren nog steeds miljoenen winst op. Winst die verdampt door dit soort online-investeringen, rentebetalingen en dividenden. Want door de globalisering zijn bijna alle Nederlandse kranten in handen gekomen van Angelsaksische geldgoochelaars die met hun financial engineering de bedrijven vol hebben gehangen met schulden. Tegen dat soort gigantische financieringslasten is geen uitgeverij bestand. Zie PCM en Apax.
@sylvia: de krant verdient geen stuiver aan je pda’tje. En mijn verdienmodel zegt dat er geen diensten verstrekt worden die geen geld opleveren. Jammer voor je pda’tje.

Luc Lodder, 8 december 2009, 11:26

@Rob
Ben niet met je eens dat de kranten online geen geld kunnen verdienen. Ik bijv. ben niet geïnteresseerd in een abbonement. Maar wil best voor losse opinie stukken betalen. Als ik een interessant stuk zie wil ik er best 5 cent voor betalen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.