word studentlid

— maandag 22 september 2014, 14:58 | 0 reacties, praat mee

46 tips: geld harken voor grote verhalen

Financieel gericht vernuft stond centraal op de Dag van het Grote Verhaal, vrijdag in Amsterdam. Meest opvallend was dat degenen met succes niet gehinderd door journalistieke scrupules geld vergaren, marketing optuigen en hoofdredacteuren verleiden.Peter Olsthoorn tekende bij monde van de sprekers 46 tips op om je grote verhaal (of boek) aan de man te brengen en te financieren. Laatste wijziging: 24 september 2014, 11:09

Stella Braam, succesvol freelancer

  • Bedenk al bij de keuze van je verhaal wie belanghebbenden kunnen zijn die je kunt aanspreken voor geld; bij welke producten en diensten past mijn verhaal?
  • Veel kleine fondsen mijden internet en publiciteit. Speur daarnaar.
  • Benader ze nooit per mail, maar bel voor een afspraak.
  • Benader ze niet direct, maar met: ‘Weet u nog iemand die misschien zou willen sponsoren?’
  • Ga valse voorwendselen niet uit de weg: maak desnoods een journalistieke interviewafspraak met iemand die geld in je project zou kunnen steken.
  • Houdt sponsors op de hoogte, organiseer een vergadering of feestje, maar vermijdt inhoudelijke invloed.
  • Bedenk eventueel een hele campagne voor belanghebbenden, inclusief website voor je verhalen.

Joshua Hammer (Newsweek, Smithsonian, New Yorker)

  • Probeer de Amerikaanse markt voor longreads eens zoals National Geographic en Vanity Fair; tot vijf dollar per woord betaling.
  • Spannende scenario’s verkopen, bij voorkeur over misdaad.
  • Begin met een korte pitch om hoofdredacteuren lekker te maken. Ze zijn gek op grote ideeën. Lukt dat, dan ben je binnen voor een langere beschrijving.
  • Maak jezelf tot een merk met een specialisme en doe geen afbreuk aan je marktwaarde door buiten je paden te treden.
  • Onderhoudt ook buiten het pitchen relaties met hoofd- en chef-redacteuren.

Maarten Bax (freelance sportjournalist)

  • Kies voor wat je vreselijk leuk vindt en in lijn ligt met je kennis. Geld volgt.
  • Begin vroegtijdig met een marketingplan voor je boek of artikel en vraag daarvoor hulp.

Gijs de Swarte (reizend journalist, freelance)

  • Zoek een serie opdrachtgevers met wie je reis- en verblijfkosten naar verre oorden kunt delen: 2000 euro betaalt geen enkele redactie, 200 allemaal.
  • Vergeet buitenlandse media niet. Interviews met top-ceo’s kun je in een Engelse vertaling – niet duur tegenwoordig - breed verkopen.
  • Kies ook onderwerpen met veel observatie zonder bronnen, snel verdiend.
  • Idealisme kost geld, maar interviews met topnamen verkopen fluks.

Sander Koenen (schrijver, journalist)

  • Ondanks perfecte marketing flop je met een zelf uitgegeven boek als je de boekhandels weinig aandacht en geen retourrecht geeft.
  • Kies een groep aantrekkelijke bronnen die ook vertegenwoordigers worden voor je boek.

Franka Hummels, freelancer die schreef over en vanuit Wit-Rusland:

  • Als je gelooft in een project, doe het en ga eventueel goedkoop ver weg wonen.
  • Zoek tijdens het boek maken in het buitenland naar titels in binnen- en buitenland die blij zijn met artikelen uit eerste hand – van toerismetitels tot adviesbureaus.
  • Als dat lukt kun je van het verdiende geld naar een lustoord aan een ver strand om drie maanden als een vorst te leven om te schrijven.

Joost Bos, projectjournalist

  • De beste investering is die in het Fondsenboek, het ‘rode boekje van iedere zichzelf respecterende verhalenschrijver’. Die 50 euro verdien je zo terug.
  • Bouw een band op met fondsen en laat ze participeren en ideeën spuien. Richt daartoe eventueel een stichting op.
  • Denk groot, ga van journalistieke paden af en organiseer nevenactiviteiten en inkomsten van seminars tot dvd’s en e-learning modules.

Frits van Exter, hoofdredacteur VN

  • Kruip in de huid van de beoordelaar van je pitch.
  • Een verhaal is niet een onderwerp, maar de duiding van personen, spanningsbogen, relevantie en te beschrijven ervaringen.
  • Kijk even in het archief; veel dingen zijn al honderd keer gedaan.
  • Het gaat niet om het grote verhaal, maar om een goed verhaal.
  • Heb je eigen presentatie, zoals website, goed op orde.

Tilly Hermans van AtlasContact

  • Neem voor boekonderwerpen afstand van de actualiteit.
  • Geen ver-van-m’n-bed-shows, wel familiegeschiedenissen met tijdperkschetsen.
  • Je moet als auteur bekendheid opbouwen om te verkopen, uitzonderingen daargelaten.

Jeroen van Bergeijk van uitgeverij fosfor

  • Tussen boek en artikel liggen prachtige verhalen van 10.000 woorden.
  • Denk van begin af aan ook in beelden, ze ondersteunen de kracht.
  • Bouw je eigen publiek op en breng dat mee naar de uitgever.

Maarten Boers van uitgeverij Nieuw Amsterdam

  • Plan ver vooruit en neemt een half jaar extra voor onvoorzien.
  • Verdiep je vooraf in specialisaties van die uitgever en zijn publiek.
  • Word een loyale partner voor de uitgever want je moet elkaar lang verdragen.
  • Word een hit; de uitgever is maar een voetstuk, je moet schijnen als een persoonlijkheid.

Mariëtte Wolf van het Fonds BJP

  • Overvraag niet. Er is € 350.000 te verdelen, we krijgen 200 aanvragen en een kwart daarvan wordt gehonoreerd.
  • Neem ruim de tijd voor een aanvraag en overleg vooraf met het bureau.
  • Grootste probleem zijn de ingediende begrotingen; neem tijd en vraag eventueel een financieel onderlegde kennis om hulp.
  • Laat zien dat je ook creatief andere financieringsbronnen aanboort.

Bekijk meer van

Tips & Trucs

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.